webForumDet fria alternativet

Allmänt trött dator, utan egentlig orsak. (w2000)

Windows

8 svar · 441 visningar · startad av Eclipse

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg
Frågan#1

Idag är bara min dator väldigt långsam på egentligen allting. På Internet, att öppna foldrar ... allt. DreamWeaver är segt som sirap. om det beror på datorn eller på DreamWeaver eller nåt annat vet jag inte.

Nu till min fråga:
Finns det inget "automatiskt underhållsprogram" till datorn, som med jämna mellanrum gör lite underhåll på datorn?

Som det är nu måste man själv tänka på sånt och det glömmer man lätt. Varför tänka om man slipper...!? Det borde finnas inbyggt i Windows, defrag och annat underhåll.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Du har inte fått något virus som tar massa processor kraft?

Tack!

"Systemets Vänteprocess" kan dra upp till 99% CPU. Sen drar DreamWeaver också mycket CPU... i vågor.

Att ladda upp saker går på typ 2 k i sekunden... Extremt långsamt. Det har nu tagit mig snart två timmar att ladda upp diverse filer till en hemsida (forum) via FTP.

Detta kan iofs bero på mycket. Kanske vädret. Kanske han jag delar internet med. Kanske har han städat och flyttat antennen... så den är i ett annat läge!? Jag ska kolla det.

Oavsett vilket, faktum kvarstår. Ett program för automatisk underhåll av datorn skulle vara perfekt. Då kan man utesluta det.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Du får först definiera vad du menar med underhåll. Det är inte direkt ett toppmodernt OS du kör. Systemets vänteprocess är omvänd, så den är inte något problem. Kolla minnesanvändning, skaffa ett antivirusprogram (activevirusshield.com), kör hijackthis, kolla netstat för att se om det finns okänd trafik och om datorn lyssnar på okända portar. Kolla eventviewern för eventuella varningar/fel.

Jag tackar för råden!

Det finns flera miljoner användare av Windows 2000 och att rakt av påstå att operativsystemet är rent skräp tyder på ett visst mått av klart begränsad världssyn.

Samma fråga på ett internationellt forum gav avsevärt bättre utdelning.

Jag installerade CCleaner och sedan även registerrensaren med stor framgång.

http://www.tek-tips.com/viewthread.cfm?qid=1385939&page=1

CCleaner tog bort 1 GB temp-datafiler från datorn! Förmodligen fungerar det även med senare versioner av Windows.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Fast 1Gb filer som ligger på hårddisken borde ju inte slöa ner den när du sitter och surfar osv.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Eclipse skrev:

Det finns flera miljoner användare av Windows 2000 och att rakt av påstå att operativsystemet är rent skräp tyder på ett visst mått av klart begränsad världssyn.

Jag snackade inte om installationsbasen, jag snackade om åldern. Det har utkommit 2 helt nya versioner av Windows efter Windows 2000, samt två service packs till det ena. Det släpptes 1999. Du klagar på att funktioner inte finns till ett operativsystem som supportmässigt är i en fas där endast säkerhetsuppdateringar har släppts sen två år tillbaka och som kommer tas helt ur alla typer av uppdateringar 2010. Jag undrar vem som har begränsad syn egentligen...

Quid skrev:

Fast 1Gb filer som ligger på hårddisken borde ju inte slöa ner den när du sitter och surfar osv.

Det är möjligt. Men datorn öppnar mappar mycket snabbare och gör andra saker snabbare. Kanske är det en illusion, men i så fall lever jag på en illusion! :-)

En nackdel med CCleaner, som för övrigt är på svenska, var att den rensade cashminnet även i FireFox, och det blir lite jobbigt i längden.... Men nu hittade jag att man kunde stänga av just cashe i FireFox!

För övrigt verkar det vara ett guldprogram. Det körs varje gång datorn startar. Kan man ställa in.

Helt suveränt!!

288 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)