webForumDet fria alternativet

Användarkonton i Vista

Windows

18 svar · 881 visningar · startad av Troxy

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg
Frågan#1

Hej, jag har en sprillans dator och har precis börjat bekanta mig med Vista.
Jag har ju läst om att det är bäst att ha ett vanligt användarkonto med begränsade rättigheter för dagligt bruk, och sedan ett adminkonto som man använder för att godkänna dom där frågorna som ploppar upp. Stämmer detta?
Hur ska jag lägga upp mina användarkonton för att säkerheten ska fungera bra och allt ska bli smidigt?
Tacksam för svar!

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Känner du dig säker på vad du pysslar med och vet att du inte går på simpla virus och liknande så skulle ja råda dig att stänga av UAC och köra som admin annars får man lätt damp på alla rutor.

Ajfan, är det så illa med UAC i längden? :l
Det känns som den största nyheten i Vista, och alla stänger av den :e

Okej, jag valde att verkligen ge UAC en chans. Liksom, det ska ju tydligen vara en av de nya stora funktionerna i Vista.
Men nu har jag insett hur HOPPLÖST det är! Tror dom verkligen att man ska stå ut med alla dessa frågor?
Nu får man alltså inte ens ta bort filer på sitt egna skrivbord utan att behöva acceptera om och om igen? Ibland vägrar den att acceptera ett JA.
Och det händer ofta att man blir tillfrågad två, ibland tre gånger om samma sak!
"Du öppnar just nu ett program. Vill du fortsätta?"
"Du måste godkänna programmet. Vill du fortsätta?"
"Godkänner du programmet 'Okänd' från 'Okänd utgivare'?"

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Mina föräldrar köpte en laptop från Dell för någon månad sen där Vista var förinstallerat. Jag tror de blir mer förvirrade och rädda för datorn för att det hela tiden kommer upp frågor om vad man får och inte får göra än om det hade varit som i XP.

Ur användarsynpunkt så måste det där vara rejält dåligt(?).

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Tanken är god, men UAC är lite väl paranoid. Hade det funnits mer inställningsmöjligheter, t.ex. med olika nivåer så tror jag den hade funkat bättre.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Hittade ett litet program TweakUAC som verkar trevligt, speciellt om man tröttnar på alla dessa frågon som vista's UAC håller på med.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Tänk jag förstår faktiskt inte alls vad ni talar. Jag kör själv med UACn påslagen och vid normal användning vågar jag påstå att frågorna knappt dyker upp en gång i veckan?
Kan jag ana mig till att ni kör program som inte riktigt :OO är skrivna rätt för Windows-miljön? ;)

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Problemet är nog i början när man håller på att installera diverse program för att få upp sin miljö som det är irriterande med alla frågor/varningar.

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

GunnarD skrev:

Problemet är nog i början när man håller på att installera diverse program för att få upp sin miljö som det är irriterande med alla frågor/varningar.

Eller som i fallet med mina föräldrar där man får en färdiginstallerad dator där det smattrar upp rutor från UACn. Det må vara Dell det är fel på och inte Vista men man kan ju fundera på om det inte hade gått att lösa lite smidigare än att man blir fullständigt överkörd av frågor. Det är inte användarvänlighet i mina ögon.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Jag kör också Vista och råkar väldigt sällan ut för UAC utom vid installation och så jobbigt är det faktiskt inte.
Borde vara tvång med UAC, för dom som behöver det mest stänger av det... (dom som är expeter och är inne och pillar överallt och således råkar ut för mest virus av alla)

Vill man installera något så gör man det väl vare sig UAC är på eller inte. Förövrigt så skyddar man sig ju mot andra slags angrepp med brandvägg och AV.

Skyddet UAC ger är just att man måste klicka förbi dessa rutorna så fort ett program vill ändra / installera saker i datorn. Det finns program som försöker göra det utan att fråga och det är just därför UAC är så bra...

Jymdis skrev:

Skyddet UAC ger är just att man måste klicka förbi dessa rutorna så fort ett program vill ändra / installera saker i datorn. Det finns program som försöker göra det utan att fråga och det är just därför UAC är så bra...

Fast frågan är hur kommer dessa program in i datorn? Jag har aldrig upplevt något i den stilen.

Tengblad skrev:

Fast frågan är hur kommer dessa program in i datorn? Jag har aldrig upplevt något i den stilen.

Kanske för att du aldrig fått varningen? Lite tanken med det är ju att det inte märkts innan ;)

I vilket fall som helst så finns det sådana program...

Jymdis skrev:

Kanske för att du aldrig fått varningen? Lite tanken med det är ju att det inte märkts innan ;)

I vilket fall som helst så finns det sådana program...

Visst finns det, men jag tror med en noggrann inställning till vad man laddar ner och besöker för sidor så kan man känna sig rätt säker ändå. Sen är det väl just lite vad antivirus är till för om en i vissa fall i ett senare steg. Men absolut att det finns många som lyckas råka ut för dessa skadliga program, och då är ju UAC på sin plats.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Rikard skrev:

Kan jag ana mig till att ni kör program som inte riktigt :OO är skrivna rätt för Windows-miljön? ;)

Ja, den tanken slår en faktiskt ganska ofta när man kör Visual Studio, men man har inte så himla mycket att välja på, tyvärr.

Tengblad skrev:

Visst finns det, men jag tror med en noggrann inställning till vad man laddar ner och besöker för sidor så kan man känna sig rätt säker ändå. Sen är det väl just lite vad antivirus är till för om en i vissa fall i ett senare steg. Men absolut att det finns många som lyckas råka ut för dessa skadliga program, och då är ju UAC på sin plats.

Jag får känslan att dom som tycker UAC är jobbigt är dom som mycket väl kan trycka på någon länk i något mail eller ladda ner program från suspekta sidor och köra dom...

Visst är UAC skitjobbigt, men det fyller en funktion...

Just hantering av filer verkar mitt UAC ha problem med.
Ofta förstår den inte ett ja, utan frågar bara samma sak hela tiden.
Jag kan alltså inte radera vissa filer på skrivbordet, utan måste inaktivera UAC för göra detta.
Sen får den spel när jag flyttar många filer, exempelvis ett par mappar med några hundra filer i varje.
Då måste man acceptera flytten typ 10-15 gånger för att allt ska slutföras.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)