webForumDet fria alternativet

Windows XP + Sata: Native Mode

5 svar · 653 visningar · startad av Fredde Mannen

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Investerade i en bärbar dator för någon dag sedan. Ville dock inte ha Vista på den, funderade först på Debian, men ändra mig till Xp i stället. Mest för den är mer funktionell med arbetet just nu.

HUr som helst, så hade jag ett jäklars problem att få xpn installerad, eftersom XP-skivan inte hittade hårddisken tills jag efter lite surfande på nätet hittade något om att man måste slå av Sata Native Mode.

Gjorde det, och installationen flyter på nu (i skrivande stund).

Dock undrar jag, vilken fördel har man av att köra med Native Mode igång? Och hur kan man få XP att hitta hårddiskarna om man har nativmode på?

Om det nu går dvs.

/red Det är en Hp 530 Notebook btw

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Inte omöjligt att du måste tillhandahålla drivrutinerna separat. Du ska ha ett alternativ under uppstart att peka ut drivrutiner. Dessutom tror jag att det krävs XP SP2 för att det ska gå, d.v.s. en XP-skiva slipstreamad med SP2.

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

legis skrev:

Inte omöjligt att du måste tillhandahålla drivrutinerna separat. Du ska ha ett alternativ under uppstart att peka ut drivrutiner. Dessutom tror jag att det krävs XP SP2 för att det ska gå, d.v.s. en XP-skiva slipstreamad med SP2.

OKei.. då blir det att leka sig fram lite grann då... :)

dels göra om xp-skivan till en XP Sp2, och sedan hitta drivrutinen, kanske få in den på xp-skivan också då kanske..

frassefrazeMedlem sedan juli 20071 inlägg

En fullösning vi testade på jobbet var att inaktivera Sata-native mode. På så sätt fungerar det att installera windows för att sedan uppgradera till rätt drivrutin inne i windows,som då själv kommer vilja boota om, då gör man det och aktiverar sata-native mode igen.

Misstänker att du redan löst det på annat sätt, men nästa gång kanske ;)

EDIT: Blev ju tvungen att registrera mig bara för att jag satt här med ett tips och ville hjälpa till... :bire

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Mycket välkommen till wF frassefraze då, sånt gillar vi! Kunskap är makt.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

frassefraze skrev:

En fullösning vi testade på jobbet var att inaktivera Sata-native mode. På så sätt fungerar det att installera windows för att sedan uppgradera till rätt drivrutin inne i windows,som då själv kommer vilja boota om, då gör man det och aktiverar sata-native mode igen.

Så fick jag göra på min thinkpad, det stog att man skulle göra så i manualen :)

* Gå in i bios och ställ om SATA till icke nativ mode (nu ser OS'et den som en vanlig PATA disk).
* Installera XP på vanligt sätt.
* Installera SATA drivrutinerna i XP
* Starta om maskinen och gå in i bios och ställ om SATA till nativ mode.

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)