webForumDet fria alternativet

ipadress till namn

15 svar · 657 visningar · startad av golgata

golgataMedlem sedan maj 2000131 inlägg

Jag har satt ihop ett kluster med 2 dator än så länge.
klustrets virtuella ipadress är 192.168.40.7.
Vad ska jag lägga till i DNS:n för att istället för att slå in ipadressen så skriver jag in t.ex terminalserver när jag loggar in via rdp.
Skriver jag in datorns namn så kommer jag in via rdp:n men jag vill ha in klusternamnet också

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Jag fattar bara nästan vad du ivll göra, men du kanske bör lägga till IP-adressen i filen: c:\windows\system32\drivers\etc\hosts? (På datorn du ansluter från)

nej det är inte så jag menade. utan vad ska jag lägga till i DNS-servern så att ipadressen pekar mot namnet terminalserver

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Vad använder du som DNS-server?
Normalt ska det räcka att du anger vilket namn datorn har i OS'et, så ska denna meddela DNS-servern om detta.

jo men eftersom det skapas en virtuell server så har den inget datornamn och då måste jag lägga till den i DNS:n så att den pekar mot något namn.
Annars får jag ställa ipadressen på alla klienter iställer för namnet som jag vill göra.

Skriver jag in datornnamnet i anslutning till fjärrskrivbord då loggar jag bara in på den servern men jag vill att den servern som är minst belastad ska få inloggningen. Därför har jag satt ihop servrarna i ett kluster.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Är det NLB-tjänsterna i Windows? Har för mig att det går att sätta ett namn på klustret där..

Annars går det i DNS'en ju, men jag minns bara inte riktigt vad det heter. Kolla om det inte finns något som kallas "Alias" du kan lägga till. Typ "New entry" eler något liknande.

/red. Fast det jag undrar är.. när du väl aktiverat ett nätverksinterface i ett kluster på en server, så blir denna ip-adress inte synlig längre, den "slukas" liksom av klustret. Hur kan du då komma åt dem, som du säger?

det är nlb-tjänsterna i windows.

jag kommer åt IPnumret eftersom den läggs automatiskt till som extra ipadress på alla nätverkskort som ingår i klustret.

Alias finns men verkar inte hjälpa

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Du lägger till ett vanligt A record i DNS'en.

lägger jag ett vanligt A-record så kan jag pinga namnet från dns servern men inte från övriga servrar/datorer

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Använder övriga servrar/datorer den DNS servern?
Har du lagt A recordet i rätt DNS-domän?

har bara en domän, och övriga servrar använder den dnsservern.

dns servern ligger på en av servrarna som är med i klustret.

ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Har du "flushat" dns på klienterna? (ipconfig /flushdns)
Verkligen kollat att dem använder den ipadress som den DNS server du har lagt upp A recordet i används av klienterna?
Provat köra nslookup och kontrollera att DNS datat är uppdaterat?

har testat de.
När jag kör nslookup så står en av servrarna som ingår i klustret som standardservern. Den servern är även DNS-servern

Och nslookup returnerar rätt A post när du frågar den?

skriver jag in klustrets ipnummer i nslookup så får jag upp följande info
Server: adserver.domän
Adress: 192.168.40.2

Namn: klusternamn.domän
Adress: 192.168.40.7

Skriver jag in 04TYR.04TYR i rdp:n så fungerar det nu men kan jag få ner det till 04TYR så är det kanon. Har 250 klienter som redan är inställda på det.

Ahaaa...
I klienterna bör du ha inställt vilken default domän den ska ha. Har du DHCP skickar du med den parametern. Gör du sedan tex en ping på "Servernamn" läggs .mittdomännamn.com till automatiskt i pingen. Då borde det lösa sig.
Annars får du börja använda det gamla WINS igen.

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)