Jag har alltså installerat om XP (och stött på en massa problem som avhandlats i andra trådar - tack alla för hjälpen men problemen är ännu inte lösta!). Nu dyker det upp mer konstigheter i detta skämt till operativsystem:
Jag har admin-konto. Tre andra vanliga konton är skapade. Hur ger jag dom tillstånd att köra program som jag installerat medan jag var i mitt konto utan att göra dom till admin? Är jag tvungen att avinstallera och installera om i något av deras konton? Och i så fall: Kan de andra två "vanliga" kontoinnehavarna och jag själv också köra programmen ifråga?
Jag blir bara mer och mer häpen över vilken osannolik smörja Windows är... suck...
Jag har admin-konto. Tre andra vanliga konton är skapade. Hur ger jag dom tillstånd att köra program som jag installerat medan jag var i mitt konto utan att göra dom till admin?
Installera spelen (för det gäller väl spel?) , som har en tendens att kräva att användaren har skrivbehörighet till mappen där spelet ligger, när du kör som admin i en speciell spelprogrammapp där du även ger de vanliga användarna skrivbehörighet. Detta har som jag skrev tidigare "räddat" familjens allmänna Windows XP burk tillika barnens speldator utan problem och ominstallation i snart 4 år nu.
Installera spelen (för det gäller väl spel?) , som har en tendens att kräva att användaren har skrivbehörighet till mappen där spelet ligger, när du kör som admin i en speciell spelprogrammapp där du även ger de vanliga användarna skrivbehörighet. Detta har som jag skrev tidigare "räddat" familjens allmänna Windows XP burk tillika barnens speldator utan problem och ominstallation i snart 4 år nu.
Jo, det handlar mest om spel...
Jag frågade teknikern om detta efter att dom installerat XP. Har sa att det skulle komma upp ett val när jag installerade så att jag kunde välja vilka konton som skulle ha behörighet. Inte fan gjorde det det.
Så, för att bara bekräfta att jag fattat rätt:
1. Skapa särskild mapp (var?) dit alla program som alla ska ha tillgång till ska installeras.
2. Installera om programmen dit.
Är det korrekt?
Följdfråga: Kan man inte installera så att en del har tillgång till somliga spel, en del bara till ett fåtal, etc? Är det liksom "alla har tillgång till alla program" eller "bara admin har tillgång till programmen"?
Jag frågade teknikern om detta efter att dom installerat XP. Har sa att det skulle komma upp ett val när jag installerade så att jag kunde välja vilka konton som skulle ha behörighet. Inte fan gjorde det det.
Har jag heller aldrig sett? Kan någon Windowskunnig förklara.
Danne V skrev:
Så, för att bara bekräfta att jag fattat rätt:
Nu leder ju en blind en döv, jag är också i grunden en Mac användare. Men därför har jag också varit extra försiktig när jag administrerar Windowsburken.
Danne V skrev:
1. Skapa särskild mapp (var?) dit alla program som alla ska ha tillgång till ska installeras.
Jag la den direkt i C: på samma nivå som den normala "Program"-mappen ligger.
Alla icke spel (såvitt jag minns) jag installerat har fungerat för alla användare efter installation i "Program"-mappen.
Danne V skrev:
2. Installera om programmen dit.
Ja rimligen avinstallera och installera om i den nya mappen. Ett osäkrare alternativ är ju att ge alla användare skrivrättigheter i den normala "Program"-mappen men då förlorar man ju delar av det skydd man har genom att använda icke admin konton.
Danne V skrev:
Följdfråga: Kan man inte installera så att en del har tillgång till somliga spel, en del bara till ett fåtal, etc? Är det liksom "alla har tillgång till alla program" eller "bara admin har tillgång till programmen"?
Sådant ofog som Parental control införs väl först i Vista? Man kan ju förmodligen göra det genom behörigheter men det verkar jobbigt att administrera.
Åkej... bra. Nu kollade jag olika mappars "egenskaper" för att se vilka som hade behörighet, men hittade inga uppgifter om sånt. Hur göra?
Nja allså när du skapar användarkonton, ger man dom antingen adminbehörighet eller begränsad behörighet, man kan tyvärr inte ändra ett begränsat konto till att ha vissa specifika behörigheter. :l Endast den med adminkonto kan alltså installera spel till dom andra.
Om du vill att ett användrakonto ska kunna installera spel, bör du nog ändra den till adminbehörighet.. Nu kan den personen installera sitt spel för just sitt konto. Sen kan du iofs ändra tillbaka till begränsad behörighet för just det kontot.
Nja allså när du skapar användarkonton, ger man dom antingen adminbehörighet eller begränsad behörighet, man kan tyvärr inte ändra ett begränsat konto till att ha vissa specifika behörigheter. :l Endast den med adminkonto kan alltså installera spel till dom andra.
Om du vill att ett användrakonto ska kunna installera spel, bör du nog ändra den till adminbehörighet.. Nu kan den personen installera sitt spel för just sitt konto. Sen kan du iofs ändra tillbaka till begränsad behörighet för just det kontot.
Men jag tror du missförstår - eller så har jag rört till saker å ting:
Jag är admin - andra är vanliga användare och ska förbli så.
Jag ska installera och ha generell koll - dom ska använda programmen.
Nu går inte det. Spel som jag installerat medna jag var i mitt adminkonto kan inte användas av dom andra.
Vad jag förstår av tidigare inlägg, så kan jag alltså skapa en ny mapp som jag på nåt sätt ändrar behörigheterna på så att andra får access. Jag ska alltså installera programmen där (kan jag bara flytta program som redan installerats?) och dom ska då kunna användas av andra.
Aha, haha ;) spelmapp > högerklicka > egenskaper > dela ut > delade dokument > dra mapp dit. Nu kan andra använda mappen. :)
Tack LoLo,
Det låter mer lovande. Just nu är jag febrig, snorig och ynklig och ska grotta ner mig i soffan, bara glo på TV, svära åt ungarna (det får man när man är sjuk) och tycka synd om mej själv. Men jag ska kolla imorron.
Jag tycker du ska häpnas över hur osannolikt inkompetenta program- och spelutvecklarna är som inte kan skriva program för Windows istället. :)
Jo, du har en poäng, onekligen.
Men dels så inbjuder ju operativet till en massa missar eftersom det (märkligt nog) är erfarna programmakare som trots Wins dominans inte lyckas få till det, och dels är väl just den här frågan (behörigheter) en OS-fråga mer än programspecifik?
Men du har rätt. Jag ger ibland MS skit som kanske programmakarna skulle ha istället. Lovar att skärpa mig. ;)
(fingarna i kors bakom ryggen. Då gills inga löften. Heheheheee)
Kanske därför det inte kommer så många svar i den här tråden. ;)
Jag är ganska säker på att folk har både lite humor och förståelse för frustrerade utbrott av en desillusionerad medlem. Just den där meningen var 100% skoj, och det fattar nog de allra flesta. Vreden över MS och XP är väl kanske inte helt på skoj, men en stor del är i alla fall med en liten glimt i ögat.
Men du har rätt. Jag ger ibland MS skit som kanske programmakarna skulle ha istället.
Du är långt ifrån ensam... ;)
Om vi ska försöka ge oss på problematiken. Pröva följande:
Installation
Börja med att installera spelet med ditt administratörskonto. Notera särskilt i vilken katalog spelet installeras.
Rättighetskorrigering
Starta utforskaren och leta rätt på mappen som innehåller spelet. Låt säga:
C:\Program\Coolt spel\
Höger klicka på den mappen och välj egenskaper.
Klicka på fliken Säkerhet.
Klicka på Användare.
Kryssa i rutan "Full Control".
Klicka på OK.
Testa
Logga ut och logga in som vanlig användare.
Här ska tilläggas att det är en "quick & dirty" eftersom alla som har ett konto på datorn kommer att kunna ändra på filerna i katalogen C:\Program\Coolt Spel.
Det här löser inte ditt önskemål om att vissa ska kunna komma åt vissa spel och andra andra. Det får vi ta någon annan gång. :)