webForumDet fria alternativet

Hjälp! Får inte ljudet att funka..

Windows

22 svar · 1 060 visningar · startad av Danne V · sida 2 av 2

Frågan, av Danne V

Jag har installerat om Win XP. Men går det inte att få varken högtalarna eller miken att funka. Har kört den där "lägg till maskinvara" tio ggr. Ibland frågar datorn om nån jäkla "mixer" och hänvisar till maskininstalleraren igen - men där hittar jag ingen "mixer". x( Sitter vid PC:n nu. Om nån vänlig skäl t.ex. vill chatta på Skype (inte ljudchatta av lätt insedda skäl) så hittas jag på "danve

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan mars 2007163 inlägg

Jag hade precs likadant problem som du, instalerade om windows o det kom inget ljud, höll på en hel dag och inget funkade , till slut vart jag så förbannad så skulle skicka ett mail på dator tillverkarens hemmsida o där hittade jag drivrutiner till ljudkortet, men tillsaken, har du kollat om det finns drivrutiner på din datortillverkares hemmsida till micken? asså nån drivrutin som får igång den enheten, vet ej vad d heter

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Kortet är ett ASUS P5GL-MX Rev. 1.xx
Drivrutinerna finns på http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us
men det är ju fan omöjligt att säga vilken av de 8-10 som går till XP som jag ska ha....

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

En annan grej: Drivrutinen har ett användargränssnitt "SoundMax" där man kan justera ljudet. Det finns också en "installations-wizard" Den konstaterar att den inte får nån ljudsignal från miken och frågar "Är 'mikrofonförstärkning' aktiverad i kontrollpanelen för SoundMax?"

Schysst, tänker man, men upptäcker (självklart) att det INTE FINNS något som heter så där.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
138 ms — ändringar (db)