Jag har installerat om Win XP. Men går det inte att få varken högtalarna eller miken att funka. Har kört den där "lägg till maskinvara" tio ggr. Ibland frågar datorn om nån jäkla "mixer" och hänvisar till maskininstalleraren igen - men där hittar jag ingen "mixer". x(
Sitter vid PC:n nu. Om nån vänlig skäl t.ex. vill chatta på Skype (inte ljudchatta av lätt insedda skäl) så hittas jag på "danvendel".
Förresten, hur får man bort dom där förbannade pratbubblorna som dyker upp här och där?
Förresten, hur får man bort dom där förbannade pratbubblorna som dyker upp här och där?
Kan nog inte hjälpa dig med ljudet, men pratbubblorna kan du ta bort med Tweak UI
När du laddar ner så kan du passa på och ladda ner Taskswitch från samma sida, underbart litet tillägg. :)
Kan nog inte hjälpa dig med ljudet, men pratbubblorna kan du ta bort med Tweak UI
När du laddar ner så kan du passa på och ladda ner Taskswitch från samma sida, underbart litet tillägg. :)
Länken du gav funkar inte.
FY FAN VAD JAG HATAR MICROSOFT!!!!!
Testade nu att installera en maskinvara och nu snurrar installatören i en oändlig loop och bubblan som säger "Ny maskinvara har hittats" bara kommer tillbaka om man släcker den.
EDIT: Jo.länken funkade om man tog bort några onödiga "http://". Men var hittar man/sköter man den där Tweak GI sen då?
Kan ingen berätta var man hittar en "mixerenhet" i det här för****de operativsystemet? För tydligen ska man installera det. Bara att Win ger helt ofullständig (och delvis fel) instruktion om var man hittar denna enhet.
Enklast är nog ifall du letar efter drivrutinerna till ditt ljudkort. Vet du vad det är för ljudkort? Är det en märkesmaskin? HP, Compaq, Dell, etc? :)
Start-meny>Program>Tillbehör>Underhållning>Volymkontrollen
Är det den "mixerenheten" du vill åt?
Ja, tror det. Men då säger datorjävlen att det inte finns nån, utan ska installeras.
Jaha, tänker jag, och läser instruktionen som lyder:
Gå till "installera skannrar" (jo, faktiskt. Kan det där j**la Microsoft göra nå¨t rätt?) och installera mixerenheten.
Men det går ju inte att installera nån mixerenhet där alls. Jag har letat överallt - nada.
Fan...jag t.o.m. lät en verkstad installera XP och pula med detta (dom gjorde lite annat åxå) för att jag inte hade tid och räknade ju i alla fall med att det inte kulle bli SÄMRE än när datorhelvetet var ny....
Enklast är nog ifall du letar efter drivrutinerna till ditt ljudkort. Vet du vad det är för ljudkort? Är det en märkesmaskin? HP, Compaq, Dell, etc? :)
Vaddå ljudkort? Hur vet jag det? Ska jag behöva skruva isär skiten?
Ingen märkesmaskin. Köptes "färdig" i en butik i Karlstad för 18 månader sen. Kanske har den nåt märke, inte vet jag.
Nu går jag o köper en pall folköl.....2-3 stycken i alla fall, och kollar en rulle...
Alltså: När den köptes var XP installerat (sån där OEM-version) och det var inga större problem att plugga in mik och högtalare. Den märkte ganska snart att nya grejer var inkopplade och sen var det klart på fem minuter.
Tyvärr fick jag ingen systemskiva med vilket jag inte tänkte på att kolla bland alla nadr 6-7 skivor man fick, och företaget gick i konkurs. Så jag var nu tvungen att låta en verkstad installera, och det var en OEM-version igen. Tydligen inte samma?
En person där tycks ha haft samma problem som du, vilket löstes. Hoppas det hjälper dig med. Dom är otroligt smarta på IDG. (y)
Hej,
Tack. Jag hoppas det i vart fall var ETT steg i rätt riktning.
Har nu hittat drivrutinen (tror jag): http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us och laddat ner. Men som vanligt, så är det ett stort mysterie. Har fått en mapp innehållande ytterligare mappar och ett par dussin filer. Har läst "Read me" men ingenstans står HUR man installerar. Kan nån tipsa?
Detta är osannolikt.....
:(
Vänta....nu har jag klickat på allt man kan tänka sig och nu verkar det som om något installeras.... men först var man tvungen att unzippa filer inuti mappen som redan var unzippad.....
Nu kommer det i alla fall ljud ur högtalarna. Tack LoLo förlänken som ledde till det. Nu återstår det "bara" att få miken att funka också.....
Jag har provat både XP:s kontroller för ljud, och gränssnittet till den nyss installerade SoundMax (alltså drivisen jag laddade ner för en stund sen). Jag har en vanlig sketen mikrofon som pluggats in i den rosa ingången som det var före ominstallationen (testade line in också, utan bättre resultat).
Gå till enhetshanteraren (högerklicka på den här datorn, välj egenskaper (tror jag) sen enhetshanteraren). Där borde du se ljudkortet fast kanske förkryssat eller liknande. Högerklicka på det och välj "installera drivrutin". I stället för att låta Windows update hitta en lämplig drivrutin så väljer du en sökväg på datorn. Bläddra till katalogen till asus-filen du laddade ner så borde det ordna sig. Ifall det inte fanns en installationsfil där.
Jag är inte hundra på sökvägarna jag skrev i början då jag inte sitter på Windows själv, men du hittar nog ändå. :bire
Vaddå ljudkort? Hur vet jag det? Ska jag behöva skruva isär skiten?
Ingen märkesmaskin. Köptes "färdig" i en butik i Karlstad för 18 månader sen. Kanske har den nåt märke, inte vet jag.
Nu går jag o köper en pall folköl.....2-3 stycken i alla fall, och kollar en rulle...
Kolla på kvittot eller liknande. Där står det förhoppningsvis vilket ljudkort (eller mer troligt moderkort, eftersom ljudkretsen i de flesta nya datorer finns integrerad där) som finns i burken. Sedan är det bara att gå till ljud- eller moderkortstillverkarens hemsida och ladda ned rätt drivrutin (alt. ta reda på vem som tillverkat ljudchippet och ladda ned drivrutiner från den tillverkarens hemsida).
Annars kan man använda program som SiSoft Sandra eller Lavalys Everest för att ta reda på vilka komponenter man har.
Kolla på kvittot eller liknande. Där står det förhoppningsvis vilket ljudkort (eller mer troligt moderkort, eftersom ljudkretsen i de flesta nya datorer finns integrerad där) som finns i burken. Sedan är det bara att gå till ljud- eller moderkortstillverkarens hemsida och ladda ned rätt drivrutin (alt. ta reda på vem som tillverkat ljudchippet och ladda ned drivrutiner från den tillverkarens hemsida).
Annars kan man använda program som SiSoft Sandra eller Lavalys Everest för att ta reda på vilka komponenter man har.
Jo, jag använde det där Everest (tror jag det var) och fick fram exakt version, tillverkare osv för moderkortet. Laddade ner en drivrutin och installerade. Men (som vanligt) är märkningen och annat av drivrutinerna obegripliga och man har inte en chans i helvete att fatta vilken man ska ha. Men det är ju helt i linje med allt annat, t.ex. den obefintliga installationsinstruktionen osv. Troligen har jag laddat ner fel drivrutin som medger ljud ut men inte ljud in.
Ska kolla detta senare ikväll om jag hinner/orkar. Nu är det häcken full med skolavslutningar och all annan skit också... Återkommer.
Gå till enhetshanteraren (högerklicka på den här datorn, välj egenskaper (tror jag) sen enhetshanteraren). Där borde du se ljudkortet fast kanske förkryssat eller liknande. Högerklicka på det och välj "installera drivrutin". I stället för att låta Windows update hitta en lämplig drivrutin så väljer du en sökväg på datorn. Bläddra till katalogen till asus-filen du laddade ner så borde det ordna sig. Ifall det inte fanns en installationsfil där.
Jag är inte hundra på sökvägarna jag skrev i början då jag inte sitter på Windows själv, men du hittar nog ändå. :bire
Nej, det finns inget ljudkort eftersom det tydligen är integrerat i moderkortet. Hur ska jag kunna välja sökväg själv? Jag har inte den blekaste aning om var eventuella drivrutiner kan tänkas husera eller var ASUS-filen hamnade - om den ens laddades ner och inte installerades från servern. Men även om jag gör om detta om laddar ner/sparar, så finns det ju ingen installationsfil. Eller rättare sagt: Det finns flera filer som kan tänkas vara installationsfilen.
Gud dig förbarme vilken cirkus. Jag kan inte Windows (som om det inte märkts) men är tämligen van med datorer generellt sett och brukar kunna klura ut både det ena och andra. Men detta är ju helt sjukt.
Jaja... nu ska jag tiita på ungarna som ska agera blåklint i nån pjäs och försöka slappna av. En gammal kompis (51 år gammal) dog i fredags i infarkt, så man har fått sig en tankeställare....
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849