webForumDet fria alternativet

Finns det en "key chain" till WinXP?

Windows

7 svar · 375 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Jag är egentligen Macare, men har en PC med Win XP också. Nu måste systemet installeras om. Men hustrun (som är "ordinarie" på PC:n) har en massa webbplatser och program (typ Skype, ICQ, Yahoo, osv) som är lösenordsskyddade.

I Macen finns det en "nyckelring" där man samlar alla lösenord till allt (ftp, program, webbplatser, osv). Man kan spara/exportera den och sedan importera till t.ex. ny dator eller helt nytt system. Finns det något liknande till Win? För nu måste tanten kolla att hon har alla lösenord nedskrivna nånstans innan jag blåser disken och lägger in ett nytt system. Men för framtida bruk skulle det vara najs om hon slapp det. Hon lägger nämligen dom där lapparna med lösenord lite varstans och hittar dom liksom inte så lätt själv....

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Om du kör BelArc Advisor får du ut det mesta som behövs för en bra ominstallation.

Lasp skrev:

Om du kör BelArc Advisor får du ut det mesta som behövs för en bra ominstallation.

Eehhh... vad är det?
OK, hittade den http://www.belarc.com/free_download.html om det är den du menar. Men det står inget om lösenord där, eller?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Nä men tanka hem och kör den så får du se ;-) Skriv ut och arkivera.
Så har jag gjort för mina maskiner.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

bruteforce?
isf. är det skrämande om programen man har på datorn så lätt ger ifrånsig sina lösenord. x(

stoffe-2k skrev:

bruteforce?
isf. är det skrämande om programen man har på datorn så lätt ger ifrånsig sina lösenord. x(

Ingen aning avd du syftar på med "bruteforce"? Är det det där programmet som Lasp tipsadeom som kör med det?

På Macen finns en nyckelring i OS:et. Varje gång man lägger in ett lösenord, så kan man lägga in det i nyckelringen och det aktiveras automatiskt när man sen besöker samma webbsida, kopplar upp mot samma ftp-server eller startar t.ex. Skype. Givetvis kommer ingen åt innehållet i nyckelringen utan att vara admin eller innehavare av kontot på datorn. Sen är det upp till var och en att bestämma vad man vill lägga in där och vad man vill spara i huvvet. Byter man dator eller nåt, så exporterar man den krypterade filen till t.ex. en CD eller DVD eller annan disk åsså importerar man igen till nya OS:et. Ytterst smidigt. Trodde det fanns nåt liknande till Win....

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Det finns, HP har nåt som de kallar credential manager/SSO...som kommer förinstallerat. Vet inte om det går att få tag på annars.

colione skrev:

Det finns, HP har nåt som de kallar credential manager/SSO...som kommer förinstallerat. Vet inte om det går att få tag på annars.

Synd....det får väl bli papper o penna då. Inte fel det heller....

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)