Har ett litet problem med MSDE. Kör två stycken program som har sina egna sa lösenord (Vilket ingen av dem givetvis vill ge ut),
så för att kunna köra båda programen så måste jag avinstallera MSDE och installera om MSDE genom det andra programet för att
få rätt sa lösenord.
Har funderat på att köra olika hårdvaruprofiler men detta vet jag för lite om, eller finns det ngt annat smidig sätt att lösa mitt problem?
En till fråga ang hårdvaruprofiler;
Kan man på ngt sätt dela på Mina Dokument mellan de olika hårdvaruprofilerna.
PpebiMedlem sedan jan. 2005327 inlägg Hmm, för det första verkar det rätt skumt med att mjukvara anänder sa anändaren, det borde de inte.
Men om det nu är så, och man kan se igenom fingrarna med det...
Jag har för mig att man kan skapa flera instanser av även msde.
Men isåfall måste du ju i din mjukvara som anropar kunna sälla in att den skall anända databasen: datornamn\db1 och i den andra mjukvaran datornman\db2.
Och det känns som om man kan konfiguurera det borde man väl kunna konfigurera user och password också, eler?
Men istället för att fråga efter sa password borde du nog kräva att ingen mjukvara skall logga in som sa (och ganska sällan ha dbo rättigheter över huvudtaget)
/pebi
Har tänkt lite och tror jag kommit på den enkla lösningen.
Borde inte det gå att köra "stora" MSSQL och sedan lägga in
ett eget lösenord för sa, och sedan skriva in dessa när man
installerar de program som vill ha egna sa lösenord.
Ska testa detta i helgen om detta funkar.
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggMSDE går att köra med flera instanser, SQL2005 Desktop läggs upp på så sätt som default, datornamn/sqlserver.
När det gäller sa bör det ju inte användas utan man skapar fler liknande rättighetsinloggningar.
Det enda problemet egentligen är att man måste fylla i sa lösenordet vid installation av de två programen som jag har,
kanske räcker det med att lägga in en sa användare + lösenord men går detta att göra i msde?
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggI filen Config.ini kan du sätta upp en hel del:
SAPWD="AStrongPassword" Specifies a strong password to be assigned to the sa administrator login.
INSTANCENAME="InstanceName" Specifies the name of the instance. If INSTANCENAME is not specified, Setup installs a default instance.
DISABLENETWORKPROTOCOLS=n Specifies whether the instance will accept network connections from applications running on other computers. By default, or if you specify DISABLENTWORKPROTOCOL=1, Setup configures the instance to not accept network connections. Specify DISABLENETWORKPROTOCOLS=0 to enable network connections.
SECURITYMODE=SQL Specifies that the instance be installed in Mixed Mode, where the instance supports both Windows Authentication and SQL Authentication logins.
DATADIR="data_folder_path" Specifies the folder where Setup installs the system databases, error logs, and installation scripts. The value specified for data_folder_path must end with a backslash (\). For a default instance, Setup appends MSSQL\ to the value specified. For a named instance, Setup appends MSSQL$InstanceName\, where InstanceName is the value specified with the INSTANCENAME parameter. Setup builds three folders at the specified location: a Data folder, a Log folder, and a Script folder.
TARGETDIR="executable_folder_path" Specifies the folder where Setup installs the MSDE 2000 executable files. The value specified for executable_folder_path must end with a backslash (\). For a default instance, Setup appends MSSQL\Binn to the value specified. For a named instance, Setup appends MSSQL$InstanceName\Binn, where InstanceName is the value specified with the INSTANCENAME parameter.