Vad betyder beteckningen i slutet: *PV20*?
MS Windows XP home SWE OEM *PV20*
Version på WXP Home
8 svar · 373 visningar · startad av Choronzon
hum... så ett oem packet med tre produkt nycklar kostar 5138,90 och en vanlig licens 4 711,20 kr... :q
Win Vista Ultimate/ DVD Swedis 3pk oem 32bit 5 138,90 SEK
http://www.dataprince.se/webshop/gui_main.asp?group=54&view=2&query_type=&maxhits=&query=&article=66R-00834
WINDOWS VISTA ULTIMATE SWE DVD 4 711,20 SEK
http://www.dataprince.se/webshop/shop.asp?group=54&view=2&query_type=&maxhits=&query=&article=XP
Ok, min fråga gällde inte vista, men tack ändå..
Anledningen till att OEM är billigare är att du inte får någon support, det är datortillverkaren som står för supporten, så om du köper en OEM-licens utan dator (vilket man får nu) så stor du själv för supporten. Dessutom blir OEM-licensen bunden till den dator som den installeras på.
Vad *PV20* står för har jag däremot ingen aning om :)
Quid skrev:
Anledningen till att OEM är billigare är att du inte får någon support, det är datortillverkaren som står för supporten, så om du köper en OEM-licens utan dator (vilket man får nu) så stor du själv för supporten. Dessutom blir OEM-licensen bunden till den dator som den installeras på.
Vad *PV20* står för har jag däremot ingen aning om :)
jo, jag vet Quid, men tycker du inte att prissättningen är lite skum? för 1700kr/licens är det ju så pass "billigt" att man skulle överväga att köpa en ;)
du kan inte köpa en oem licens utan att vara oem återförsäljare
samt lyckas du köpa en endå så är den lika laglig i microsofts ögom som om du laddat ner den på piratebay
Nej, det är fel, numera så kan vem som helst köpa en OEM-licens.
Så är det, jag har själv köpt en xp pro-licens OEM för inte så länge sen..
Har en liten fråga då angående OEM versioner och beg dator; Har en arbetskamrat som fått en utgående modell från jobbet, och han vill nu köpa ett eget OS så billigt som möjligt och är van vid XP så en OEM version av Win Xp Home skulle sitta perfa, är det ok att formatera om datorn han fått från jobbet och lägga in den köpta OEM versionen av Win XP på denna? Jag menar det kommer inte bli något strul med uppdateringar eller versionskrångel då det funnits ett annat installerat WIN XP på denna dator tidigare (formaterar ju bort detta)?
Tack på förhand.