webForumDet fria alternativet

Formatera om hårdisken? :S

9 svar · 672 visningar · startad av Repiv

RepivMedlem sedan mars 2007163 inlägg

Hej allihopa , jag har en extremt seg dator som fryser bilden hela tiden och bara är seg, jag har laddat hem alla möjliga program för att rensa men det blir aldrig bra.
kan man formatera om hårddisken och börja om från "början" asså typ starta om hela windows från skratch ? isf hur gör man d? ( är inte så bra på datorer)

karlj87Medlem sedan mars 2004662 inlägg

Om du nu har Windows XP så kan du starta om datorn med installationsskivan för xp i cd-spelaren. Sen så är det bara att att ta bort gamla windows och installera nytt. Glöm dock inte att spara det du vill du ha kvar på nåt annat ställe (usbminne/extern hårddisk/cd/dvd-skiva).

dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Flyttas från Elektronik & High-techprylar.

okej=) får försöka hitta den skivan :P men då startas altså datorn om?

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

nä, datorn får du starta om själv. (se bara till att ha windows skivan i datorn)

karlj87Medlem sedan mars 2004662 inlägg

Repiv skrev:

okej=) får försöka hitta den skivan :P men då startas altså datorn om?

Formulerade mig visst lite dumt... :r

simsalabimMedlem sedan okt. 2001295 inlägg

Hej,

man kan välja att bara uppgradera windows i installationen från skivan, då går den bara igenom systemfilerna och städar och uppdaterar gammalt. Inga filer slängs då. :-)

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

simsalabim skrev:

Hej,

man kan välja att bara uppgradera windows i installationen från skivan, då går den bara igenom systemfilerna och städar och uppdaterar gammalt. Inga filer slängs då. :-)

Jo, men det blir ingen fräsch start... mer som en "återupplivning".

okeej men jag tror inte jag fick med någon windows xp skiva med datorn (för jag hittar den inte) , va jag kommer ihåg så va xp redan instalerat när jag startade den, vad ska jag göra då? :S

tack igen för svaren =)

Anton_LMedlem sedan mars 200584 inlägg

Då har du en OEM licens. Kontakta din leverantör för mer info om en eventuell CD.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)