webForumDet fria alternativet

Ännu en blåbärsfråga om reparation, etc...

Windows

4 svar · 336 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Jag startade den här tråden för en vecka sen: http://www.webforum.nu/showthread.php?t=154524

Men jag är grymt osäker på hur man bör göra och är livrädd för att ställa till det.

Jag har nu en installationsskiva som man tydligen kan "reparera" XP med. Men efter vad jag fattar, så handlar en reparation om att återställa systemet till en tidigare tidpunkt. Är det så? I så fall så är det ju inte alls nån "reparation" eftersom det väl inte fixar t.ex. evenmtuellt korrupta filer eller sånt. Eller?

Jag använder mest Mac, och till den finns en hel del olika verktyg (både Apples egna i systemet och tredjepartsprogram) som man bl.a. faktiskt reparerar systemet med - inte återställer (för jag kan ju ha nya inställningar som jag vill ha kvar). Och på Macen kan man installera om hela systemet utan att något användarkonto berörs alls.

Finns det liknande till XP? Vilka program är i så fall bäst? Hur bör jag bära mig åt för att reparera hela rasket utan att förstöra något för användarna?

Saken är den att datorn används av bl.a. grabben som har både spel och annat. Hur bär man sig år för att reparera XP, eller installera om, utan att hans sparade spelresultat bara försvinner (det är en del spel som han hållt på med ett halvår och han skulle bli knäckt om han skulle tvingas börja om från början..)

Jättetacksam för alla tips och vinkar... Jag är fullkomligt borta när det gäller sånt här...

Medlem sedan jan. 2007177 inlägg

Vad kan jag som först och främst är Mac-användare att tillägga i denna fråga utöver att jag också skulle vilja se ett svar med länkar till källor som kan ge mer kött på benen när man försöker förstå vad man kan och bör göras när man hamnar i en situation som din? Det finns alldeles för många "formatera och ominstallera" svar på frågor som rimligen har alternativa svar om man vill ta sig tiden att lära sig lite om vad som gått snett om inte annat än för att undvika "formatera och ominstallera" nästa månad igen (för Mac OS X installationer hör man på samma sätt i tid och otid "Arkivera och installera" som en universallösningen för skenbart små problem).

För drygt 3 år sedan så ville barnen ha en Windows PC som speldator och jag var tvungen att sätta upp en burk. Denna rullar fortfarande utan problem (OK då; ett fåtal blåskärmar utan synligt samband, nu tre år senare för lite minne och ett "icke spelbart" MS-spel).

Det viktigaste steget för att denna installation fortfarande fungerar tror jag är mitt beslut att separera familjens normala användarkonton från admin-kontot [1] (att ett normalt användarkonton inte bör ha admin-rättigheter gäller, om möjligt, naturligtvis för alla operativsystem) samt installera spelen, som har en tendens att kräva att användaren har skrivbehörighet till mappen där spelet ligger, i en speciell spelprogrammapp där användarna har skrivbehörighet. Detta enda steg tror jag inte bara förbättrar säkerheten utan även stabiliteten för installationen.

Angående spelresultaten, och i princip alla egna data på en dator, så anser jag att den enda rimliga principen att leva efter är att man skall ha backup och kunskap om hur backupen kan användas till att återställa allt som man anser vara nödvändigt från denna eftersom man alltid måste räkna med att ett totalhaveri, en stöld osv kan inträffa och då är total återställning från backup det enda alternativet för att återskapa sina data (och man skall inte undervärdera barns arbetsinsats för att nå ett spelresultat).

Ok, nu har jag bumpat tråden i hopp om att någon Windows kunnig fyller på med något mer matnyttigt.

[1] http://www.microsoft.com/athome/security/online/logoff_admin_account.mspx

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Bara en liten fråga, om du har klickat på den här datorn > HDD > högerklicka > egenskaper > verktyg > kontrollera nu > starta om datorn, så kör den en felkontroll vid omstart? :) Det har hjälpt mig många gånger.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

LoLo skrev:

Bara en liten fråga, om du har klickat på den här datorn > HDD > högerklicka > egenskaper > verktyg > kontrollera nu > starta om datorn, så kör den en felkontroll vid omstart? :) Det har hjälpt mig många gånger.

Hade ingen aning om detta. Jättetack för tipset!
Det verkar vara tunt med verktyg och grejer för att sköta systemet tydligen. :(
Eller så kanske folk inte orkar ge tips?
Men jag har i alla fall ordnat så en bekant som är ganska duktig på Win kommer nästa vecka.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Varsågod! När den gör felkontrollen så reparerar den dom skadade sektorerna på HDD automatiskt, inga filer eller dokument skadas. :)
Hoppas verkligen att det hjälper dig. Jag har haft samma problem som du. ;)

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
144 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
138 ms — ändringar (db)