webForumDet fria alternativet

Skillnad på Vista 32 vs. 64 bitars

11 svar · 3 923 visningar · startad av JonasB

JonasBMedlem sedan juli 200287 inlägg

Hej!

Jag har haft Windows Vista 64-bitars installerat sen det släpptes.
Jag har nu funderingar på att installera om det till 32-bitars istället
eftersom många drivrutiner och program saknas till 64-bitars versionen.

Vad är egentligen fördelen med 64-bitars versionen?
Kommer datorn bli slöare med 32-bitars versionen?
För- och nackdelar med att byta "ner" mig?

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

i 64bitars versionen kan du adressera mer än 4GB ram det kan du inte i 32bitars dito. det är den större skillnaden efter processor stödet,..

stoffe-2k skrev:

i 64bitars versionen kan du adressera mer än 4GB ram det kan du inte i 32bitars dito. det är den större skillnaden efter processor stödet,..

Jag har exakt 4 GB ram.
Det stödjer alltså 32-bitars versionen?

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Jag har också upptäckt att det är mycket svårt att få stöd för 64 bitars funktioner.
Jag tror inte att du förlorar särskilt mycket om du inte har särskilt skrivna 64 bitars program. Nästan ledsen för att jag har gått på detta med 64 bitars processorer.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

när jag provade Windows XP x64 insåg jag att tiden inte är inne för 64-bits applikationer på bra länge... och personligen är det för tidigt för Vista också, alla som är sugna på det senaste kan köra det ett tag så dom får rapportera (och fixa) stöd för alla konstiga/udda program/drivrutiner man har... sedan så... är det dags :)

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jag har kört x64 på min ena maskin i 2 år, först med XP och sen med Vista. Det enda strulet är om man ska försöka pela dit en kerneldirvis som inte är signerad, det går inte. Annars har jag inte märkt av några "nackdelar", bara fördelar.

Hmmm, då kommer jag nog byta till Vista 32-bitars. Det är alldeles för lite stöd för
Vista 64-bitars i dagsläget.

Ett exempel:
Microsoft Fingerprint Reader
Microsoft har precis släppt drivrutiner för Vista 32. Jag kontaktade dom och frågade
när drivrutiner för Vista 64 blir klara. Då sa dom att det kommer dom inte att släppa
överhuvudtaget. Det var liksom droppen. När Microsoft själva inte släpper drivrutiner
till sina egna hårdvaror så är det inte läge för Vista 64 än.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Eftersom jag i en annan tråd lovat att inte klaga på Microsoft mer under detta kvartal.
kommer jag inte här att redogöra för vilka delar under Office2007 som inte fungerar på 64 bitars OS. Enligt företaget som har gjort det!

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Lasp skrev:

Eftersom jag i en annan tråd lovat att inte klaga på Microsoft mer under detta kvartal.
kommer jag inte här att redogöra för vilka delar under Office2007 som inte fungerar på 64 bitars OS. Enligt företaget som har gjort det!

Det får du jättegärna göra eftersom jag själva kört och kör Office 2007 på x64 sedan Office 2007 var i beta1. Inga som helst problem med Office, Word, Excel, OneNote, Powerpoint etc. Problemen finns i vissa egenutvecklade script, men inte i själva applikationerna.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Den stora skillande, förutom hantering av minnet, är att alla drivrutiner skall vara signerade av MS, annars går dom inte att installera.

En annan skillnade är att 16bitars program inte går att köra i vista64 medans dessa går att köra i vista32.

Nu har jag installerat Vista 32-bit istället och allt fungerar mycket bättre nu.
Inga problem alls hittills. T.o.m. "Microsoft Fingerprint Reader" funkar nu. :-)

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)