webForumDet fria alternativet

Microsoft MCP-cert

4 svar · 623 visningar · startad av lillebror

lillebrorMedlem sedan apr. 20041 597 inlägg

Hej,

Jag har en fråga angående Microsofts MCP-certifieringar.

Vilken certifiering tycker ni är mest gångbar? Är vissa mer eftertraktade än andra på marknaden? Vad kostar en normal certifiering

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Det finns väl några trådar om certifiering här på wF?
Vad funderar du mest på som alternativ, du kan väl inte certifiera dig på allt?
Kunskapsmässigt är väl en övergripande typ small business inte fel.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Server och infrastruktur är mer intressant än klienter. Sedan har du ju även certifieringar inom utvecklign och affärslösningar, så frågan är ju vad du är ute efter.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Själva provet går på någon 1000-lapp om jag minns rätt. Litteraturen eller kurserna är det dyra.
Hojta till så får du låna mina böcker bro... ;)

lillebrorMedlem sedan apr. 20041 597 inlägg

Lasp skrev:

Vad funderar du mest på som alternativ, du kan väl inte certifiera dig på allt?
Kunskapsmässigt är väl en övergripande typ small business inte fel.

Nej, att göra ALLA certifieringar är nog en övermäktig uppgift. :)

Eftersom jag håller på med administration av Server 2003 känns det logiskt att välja det spåret då jag har störst kunskap inom det området. Sedan får jag undersöka vad som är intressant ur marknadens perspektiv och hitta en gyllene medelväg. Är det denna certifiering som jag skall göra då?

Databaser är ett annat område som jag också är väldigt intresserad av och har hållit på med mycket i egna projekt. Både MySQL och MS SQL. (http://www.microsoft.com/learning/mcp/mcts/sql/default.mspx)

legis skrev:

Server och infrastruktur är mer intressant än klienter. Sedan har du ju även certifieringar inom utvecklign och affärslösningar, så frågan är ju vad du är ute efter.

Server är det område där jag anser mig ha störst kunskap. Känns rimligt att satsa på det. Det jag är ute efter är självklart att vara så gångbar på marknaden som möjligt. Jag vill välja certifieringsområden som jag är intresserad av och har kunskap om samt där det finns en efterfrågan på marknaden.

Rikard skrev:

Själva provet går på någon 1000-lapp om jag minns rätt. Litteraturen eller kurserna är det dyra.

Om kurserna inte är ett krav så läser jag själv. Dessutom är det ju en ekonomisk fråga. Jag misstänker jag att dessa kurser (ur mitt perspektiv) är hutlöst dyra. Det går väl an om man har en arbetsgivare som ställer upp och betalar men nu är inte fallet så för mig :)

Rikard skrev:

Hojta till så får du låna mina böcker bro... ;)

Bockar och bugar! Jag lånar dem gärna! Tack! Vi får ta det nästa gång jag kommer hem.

De certifieringar som jag länkade till tidigare, är de relevanta utifrån det jag beskrev tidigare om mina kunskapsområden/intresseområden?

Hos min nuvarande arbetsgivare får jag tyvärr inte jobba med det ovan nämnda så mycket som jag skulle önska. Det är en av anledningarna till att jag har börjat snegla på dessa certifieringar, för att på sikt göra mig mer "gångbar" och kunna ta mig vidare till en annan arbetsgivare där jag skulle kunna utveckla mig och få mer erfarenhet (som är A och O).

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b943c234
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)