webForumDet fria alternativet

Windows kraschar och förstör mina filer...

Windows

35 svar · 2 389 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Vet inte om denna passar bäst här eller i Hårdvara för Mac & Pc, men jag misstänker ju att det är nåt i Windows som inte tycker om nåt annat.

Det finns en gammal tråd om det hela men nu är det nya tag!
Då var jag inne på att det var nätagget som spökat, men eftersom det sitter ett nytt i nu och krascherna fortsätter var det uppenbarligen inte problemet.

Min stackars burk lider alltså av feta krascher vid olämpliga tillfällen. Nu med mIRC, Winamp, Firefox och några Operafönster öppet är det inga problem, det tuffar och går utan att det smäller.

Men de senaste dagarna har jag jobbat en del i InDesign och då kraschar den, inte direkt utan gärna efter några timmars jobb. Skärmen tappar signalen (skiftar några gånger mellan digital och analog innan den stänger av sig), Winamp tvärtystnar och det händer inte ett smack förrän jag trycker på resetknappen. Likaså dyker den om jag sitter i Word och knåpar.

Det riktigt jävliga är att filerna jag jobbar med blir korrupta! När datorn startar om vill den köra chkdsk ("en av diskarna behöver inkonsekvenskontrolleras") och då tar den bort mitt fina dokument. Stoppar jag chkdsk finns filen för all del kvar, men programmet kan inte läsa den. InDesign kraschar med "InDesign har stött på ett problem och kommer att avslutas" när den försöker öppna filen. Likaså blir uTorrents resume.dat korrupt och går inte att radera.

Övriga program funkar som de ska.

Några minidumps blir det alltså inte eftersom det inte är en blåskärm jag får utan en hängning med diverse olustiga konsekvenser. :l

Krascherna kan jag väl till nöds stå ut med, men att dokumenten förstörs - det är en omöjlig sits.

Ska se om det finns nån uppdaterad grafikdrivare sen senast, sen vet jag inte vad jag kan göra mer.

Någon med några idéer?

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

kollat värme?

Samt kör du med Fat32 eller NTFS

verkar som du kör fat32

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Det påminner om de fel jag hade ett tag. Datorn tokfrös och det enda som fungerade var att trycka på reset. Då var felet hårddisken. Det som är lustigt är att inga diagnostikprogram hittade några fel på disken, och jag använder den än idag för lagring. Men det gick alltså inte att använda den som systemdisk.

mayday skrev:

kollat värme?

Samt kör du med Fat32 eller NTFS

verkar som du kör fat32

Nope, hur kollar man värmen enklast, dvs utan att starta om, gå in i bios och kika där? ;)
MSI K8T Neo heter kortet.

Fat32 har jag (av nån anledning) kvar på lilldisken, men det är en ide-disk som inte går som system, bara lagring.
Bägge satadiskarna kör NTFS.

De filer som har förstörts för mig ligger/låg bägge på C: för övrigt.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

märkligt ... convertera sista disken till ntfs också .
så kan du bli av med förlorade filer ... beroende på dina tempinställningar..

Värmen kan du kolla enkelt via program ... MSI har 2St på cd skivan som följde med ditt moderkort samt fins på nätet

PcInfo samt Fuzzy Logic

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Om du inte får en s.k. "blåskärm" så lutar det åt hårdvarufel trots allt. Om det är ett problem i Windows, så den bugcheckar, så hanteras felet alltid på ett sånt sätt att det fångas upp. Är det däremot hårdvarufel hinner inte Windows fånga exception och maskinen bara startas om.

Själv hade jag liknande problem för bara ett par veckor sen (och en del fortfarande). Det hela inträffade efter att jag bytte grafikkort. Eftersom jag kör Vista är jag 100% övertygad att det beror på drivrutinerna. Det har blivit något stabilare sen februari-drivisarna kom.

Det första problemet (ständigt kraschande applikationer) "fixades" genom att jag lät mina två minnesmoduler byta plats. Först körde jag dem en i taget för att se om det var något fel på dem. Det andra problemet (hängande och ibland kraschande maskin) har blivit bättre med nya drivrutiner.

Jo, jag kommer ihåg att när jag satte ihop datorn hade jag strul under XP-installationen där det hängde titt som tätt. Lite experimenterande med bytande av plats mellan minnesmodulerna löste den biten då.

Kanske ska ta och flytta runt lite igen alltså?

Cpu 45 och system 42 grader - jag har ingen aning, men det känns ju inte som att det är för varmt?

Återstår att flytta runt på minnena igen då.

Har börjat byta runt lite bland mina två minnen och tre slots. Första försöket med att helt enkelt lyfta ur den ene resulterade i nästan trekvart utan att det small, sen kom det. Satte tillbaka det, lyfte ur det andre och där tog det inte ens tio minuter...

Jag har också reflekterat över chkdsk. Antingen är det i ordningen E:, C:, omstart och
E: igen eller också bara E: och sen är den klar.

Likaså fryser den lite olika, antingen med lite 'förvarning' med konstig mus och lite grafikfel innan skärmen slocknar som om den inte fick nån signal. Eller så fimpar den direkt och skärmen (Samsung Syncmaster) börjar klaga över att det inte är optimalt läge, en liten ruta som hoppar omkring på den svarta skärmen.

Fat32-diskarna är nästan fixade, den ena lät sig konverteras utan knot, men den andre disken (eller partitionen rättare sagt) är 'smutsig' enligt Windows och vill ha en omgång Autochk (som inte går att köra i Win32-läge :q) eller chkdsk /f - vilket inte heller gick, men varför har jag glömt... ;)
(för övrigt inte någon av dessa som stökar med chkdsk)

Bara lite text som uppdatering, rätt vad det är kanske det trillar in nån som vet exakt vad jag ska göra.
I'm still dreaming... :e

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Att ha tre diskar i en maskin kan väl inte vara optimalt idag!
Du borde ha en snabb arbetsdisk och anslutning till NAS eller USB för sekundärdata.
Det är ju väldigt lite data som vi förändrar på en arbetsdag! Point ?

Nu har jag prövat sju olika sätt med minnena och det kraschar hela tiden. Det lustiga är att Word är den utlösande faktorn hela tiden. Jag kan spela Winamp, tjattra i mIRC, surfa - men skriver jag bara några meningar i ett dokument (nytt eller gammalt spelar ingen roll) dyker den ofelbart.

Nu har jag ryckt loss E-disken, ska se om det hjälper något, annars är min sista utväg att se om en Officeuppgradering hjälper.

Lasp: jo, sen jag skaffade stora disken har jag tänkt föra över det jag behöver från den gamla ide-disken och pensionera den, men det har inte blivit av än. Nu vågar jag fan inte förrän jag har ordning på detta... :e

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Du har exakt samma symptom som jag hade. Det var bara när man startade vissa program som datorn frös. För mig hjälpte det som sagt med att byta systemdisk.

Fascinerande, jag uppgraderade till Office 2007 (jävlar vilken skillnad i utseende!) och vips kunde jag jobba i Word igen! :)

Men säg den lycka som varar...

Jag har haft några krascher sen dess, inte många och den har utan problem startat om igen. Förvisso med chkdsk så klart, men den har gått igång.

Nu hamnade jag på en sida med ett (kanske dåligt skrivet) klotterplank i flash och det small igen.
Men nu vägrar den starta - under bootningen av xp startar den om, oavsett om jag kör normal start, senast fungerande konfiguration eller felsäkert. XP-grejen glider förbi ett par gånger och sen slocknar skärmen och bios tittar fram...

Nu känns det som om man verkligen sitter i skiten. :l

Ser man på, i med XP-skiva, igång med Återställningskonsollen (eller vad den heter) och en vända chkdsk - sen gick den igång! (y)

Fast den stod och tuggade i tjugo minuter med chkdsk, det är personligt rekord... :e

Nu blir det diagnosverktyg för hårddiskarna!

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

jag tycker du ska prova att dra in en helt ny installation av xp på en annan disk (den senaste kke) och se om det fungerar. Strular det då också skaffa dig nya minnesmoduler, dem är inte så himla dyra idag.

Dags att damma av den här gamla tråden!

Häromdagen shoppade jag en ny disk (WD Caviar 500gb) och installerade XP rent på denna.

Men tro fan att det fortsätter med inkonsekvenskontroller in absurdum! :l

Läget är detta:

C: är systempartition och D: allmän lagring som än så länge är helt tom - detta är nya disken.
E: är gamla systempartitionen och F: gammal lagring - näst nyaste disken och ganska proppfull.
G: är ren lagring och också full. Egen disk

Samtliga är satadiskar.

En omstart är öht inte möjlig utan att det blir en inkonsekvenskontroll av E och G.
Kraschar den blir det kontroll på E, G, C, omstart, E, G - sen laddas XP klart. Det tar väl tio minuter sådär... :OO

Symptomen för krascherna är likadana fortfarande, allt bara stannar medan skärmen slocknar och ibland stänger av sig. Inga minidumps skapas.

Jag trodde ju att det skulle lösa sig med en ny disk med en ren installation på, men uppenbarligen gjorde det ju inte det.

Gah!

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Om du bara har den nya disken i då?

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Jag vet inte om det är värt att föreslå CCleaner och Free Registry Cleaner...

Jag har haft en del suspekta fel som åtgärdats med dessa.

Länk till hemsidan finns här:
http://www.syscare.se/v4/syscare/datortips/index.asp

Sen finns det ett diagnosprogram hos https://www.nod32.com där man i webbläsaren kan scanna datorn efter kluriga filer. Kanske det finns något osynligt, gömt som krockar i din dator!?

Ska testa med bara nya disken och se vad som händer. Måste flytta över några mp3 först så det inte blir helt tyst. :e

Registry Cleaner låter som overkill iom att det är en helt ny installation, men det andra ska jag kika lite på.

Nu har jag bara nya disken i och när jag uppdaterade Acrobat nyss (med ett gäng omstarter :OO) gick det utan problem, men när jag skulle installera Daemontools nyss dök burken. Resetade, omstart utan problem, men nu klagar systemet med en popup ur trayen.
"Opera.exe - skadad fil
Filen eller katalogen (sökvägen till autosave.win i Operamappen) är skadad och kan därför inte läsas. Kör programmet CHKDSK."

En ruta som poppar upp för varje ny sida jag surfar till, tills jag försöker köra Chkdsk, får svaret att det inte går, svarar ja på frågan om att köra det vid nästa omstart och startar om.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)