webForumDet fria alternativet

Vad är hårdvaran i min dator?

Windows

10 svar · 1 345 visningar · startad av dr_damir

Medlem sedan mars 2003132 inlägg
Frågan#1

Hej!
Jag kör en version av Vista o det går inte att komma åt "kontorllpanelen". Finns det något annat sätt att se vad min dator har för hårdvara i sig? Alltså vilket grafikkort jag har, hårddiskars storlek, processor med cache, RAM o allt?

Tack för all hjälp!

Medlem sedan juli 20031 505 inlägg

Nu har jag absolut ingen aning varför du inte kommer åt kontrollpanelen, kanske inte finns i Vista, vad vet jag.
Testa i alla fall, Kör i startmenyn och skriv control.

Är jag ute på djupt vatten månne?

Jag har testat control i startmenyn men fönstret stängs innan jag kommer åt kontrollpanelen.
E det någon som känner till något program som "scannar" datorns hårdvara?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag tror bestämt att du har virus eller annat skit. Har du månne laddat ner Vista olagligt? Då kan det nämligen potentiellt följa med lite en del skit.

Ja så kan man ju tro att det ligger till... jag kan tyvärr inte svara på det. ;) Men min fråga kvarstår; Vet någon om det finns något program som ser vad man har för hårdvara?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag tycker att detär felsätt att angripa det hela på. Pröva att köra något antivirusprogram eller dylikt, och se om det löser problemet. Gör det inte, kan du ju fortsätta då.
Ett alternativ är atthålla ner windows-tangenten och trycka Pause/Break (Ovanför pageup) vilket bör ta fram systemegenskaper.

Medlem sedan feb. 200791 inlägg

Håller med, låter konstigt.

För att svara på din fråga: Start -> Kör -> dxdiag borde visa dina systemegenskaper.

Anlino skrev:

Start -> Kör -> dxdiag borde visa dina systemegenskaper.

Det visade en del systemegenskaper. Jag tackar så mycket och försöker även med ett antivirusprogram. Tack för tipsen!

Tack för alla tips. Jag hittade dock ett program, Test My Hardware 1.2, på download.com som löste alla mina frågor. Kanonprogram om man vill ha koll på sin hårdvara!

Tjohej!

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Ett annat tips är BelArc Testa och jämför gärna.

tack! Lasp, BelArc var också riktigt bra. Den sa inte hur mkt minne jag har på grafikkortet men BelArc berättade mycket mer om installerad mjukvara och updates.

Jag måste säga att de båda kompletterar varandra... Test My Hardware 1.2 säger tex inte hur mycket cache jag har på processorn men det gör BelArc. Tvärtom är det med minnet på grafikkortet.

Hajsvaj!

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)