webForumDet fria alternativet

Dual boot Vista<->XP

5 svar · 715 visningar · startad av Tengblad

TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Har nu kört Vista ett tag och är kalasnöjd förutom att inte ett spel går att få igång utan en massa krångel. Därför skulle jag nu vilja skapa en Dual boot med Vista och XP. Problemet är att Vista verkar inte vilja veta av XP för fem öre :e. Försöker jag boota från XP-skivan så funkar installationen tills dess att man ska starta om. Man får enbart diskfel när den sen ska boota. Gissar på att det är XP installern som pajar vistabooten, men hur kommer jag runt detta tills att XP är färdiginstallerat?

Har två primära partitioner på disk0, och försöker alltså köra Vista på första och XP på andra.

wally_91Medlem sedan feb. 2006511 inlägg

wally_91 skrev:

Titta på dessa sidor:

How do I... Install Windows Vista in a dual-boot configuration along with Windows XP?
- bildgalleri

Get IT Done: Specify the default OS on a dual-boot system to correct a failed install

Dom har jag redan läst, dom tar inte upp mitt problem. Jag lyckas alltså inte ens installera XP helt innan diskfelen dyker upp. Vista funkar fint annars.

Vad man kan få för idéer är isf att man kanske skulle kunna göra en singelboot för installen av XP, när man sen är klar får man skapa en dual boot förhand :q Om det nu skulle kunna funka att göra så? Vill inte gärna pajja min Vista install.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Jag har både XP och Vista. Men vad jag förstå kan man inte backa. Lägg in XP först.
Eller ta ner Virtuel PC2007

Lasp skrev:

Jag har både XP och Vista. Men vad jag förstå kan man inte backa. Lägg in XP först.
Eller ta ner Virtuel PC2007

Ja det verkar inte bättre :l

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Kan detta vara värt ett försök?
http://www.pro-networks.org/forum/about83525.html&sid=846a252f619bc20a7462fdb984dd43f3
Jag kör den nu och det känns bra.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)