webForumDet fria alternativet

Problem med XP Pro

3 svar · 509 visningar · startad av AndreasC

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Skulle precis installera om en dator här hemma med XP Pro. Jag hade rensat och lagt in det en gång men det blev instabilt och jag fick blåskärmar och den krashade hela tiden.

Jag började om från början men upptäcker att vid installationens första fas så går inte vissa filer att ladda in. Jag förstår då att det är min DVD-reader det är fel på och kastar ut den och byter till en helt ny LG. Nu läser den in helt korrekt och inga problem med att läsa in filer uppstår.

Fast nu är problemet bara att när installationen är färdig och datorn startar om så kommer jag bara förbi XP's splashscreen så händer inget mer. Skärmen förblir svart och det blinkar ett vitt horisontellt streck längs med nederdelen av skärmen. Jag kör ASM-hack och börjar om från början men samma fel händer igen. Jag kommer helt enkelt inte in i Windows efter att jag installerat klart.

Någon som känner igen detta och vet vad lösningen är?

Jag har installerat ny skärm, kan det vara den som gör att det blir såhär, knappast eller? Den funkar ju bra och visar hela installationen, fast sedan händer inget när man ska starta upp i Windows som sagt.

Kollade runt lite i forumet och kom fram till att folk har problem med sina agg lite då och då, kan det vara så i mitt fall också tro?

Får kolla det imorn.

egxezexMedlem sedan jan. 200786 inlägg

Prova att plocka ut så mycket hårdvara som möjligt. Dvs ha bara kvar det som behövs för att komma igång och ta bort ex, cd/dvd, extra hdd:s, ljud-kort. Har även varit med om att inkopplade USB enheter ställer till liknande problem vi start av datorn. Starta sedan upp och se om det hjälper. Funkar det så är det bara att plocka i bit för bit och se var problemet ligger.

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Ok, ska göra det. Tack :)

OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg

AndreasC skrev:

Jag har installerat ny skärm, kan det vara den som gör att det blir såhär, knappast eller? Den funkar ju bra och visar hela installationen, fast sedan händer inget när man ska starta upp i Windows som sagt.

Har du köpt en skärm som klarar lägre upplösning än vad din gamla skärm klarade? Isåfall låter det väldigt troligt att det är problemet.
Jag tex. hade en CRT och hade inställt på 1600x1200. Min bror lånade skärmen och gav mig en TFT som inte klarade samma upplösning, resultatet var att det blev svart bild efter inloggning.
Att den klarar av hela installationen är ju för att den körs i sånt där dos-låg-upplöst-tjosan.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)