Har lite krux med en Windows Server 2003-maskin. Hade den ett tag som domänkontrollant med AD och DNS. Av olika anledningar ska den inte längre vara det. Tyvärr var jag tydligen duktigare på att installera än att avinstallera :P
Jag kommer fortfarande åt nätverk och så, men jag kommer inte åt resurser och kan inte dela ut resurser i workgroupen som server nu är med i. Dessutom loggas man fortfarande in i domänen lokalt på servern (dvs, användarnamnet blir "Användarnamn.DATORNAMN").
Hur kan man lösa detta? Någon som vet?
Har hört att det inte ens är möjligt. Håller tummarna för att det inte är så. Har verkligen ingen mjlighet att installera om operativsystemet.
Okej. Kanske skrev lite klantigt, men domänen ska bort, inte bara servern som ska ur den.
Provar som ni sagt så får vi se vad som händer och fötter. =)
Om den nu ska vara kvar som server, är det inte lika enkelt att låta den fortsätta vara domänkontrollant? För du ska väl fortfarande ha klienter som kan komma åt serverns resurser?
Kruxet är att vi inte längre har några datorer här med OS som kan logga in mot domän. Därför känns det onödigt.
Dessvärre har jag redan börjat fiffla och testa saker, så allt funkar utom just resursutdelning, plus att jag inte kommer åt andra datorer.
252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e