webForumDet fria alternativet

Vad sägs om Windows Vista?

Windows

97 svar · 4 767 visningar · startad av silfver · sida 4 av 5

Frågan, av silfver

Det verkar som att en hel del av er redan nu har gett er på Windows Vista. Vad tycker ni om det? Är det bättre än vad ni förväntat er? Eller sämre? Jag talade med min lärare i dag och han berättade om att Microsoft låtit bli att implementera OpenGL i deras senaste operativsystem - vilket medför en 90 procentig prestandaförsämring mot XP. Allt för att låsa ute andra och försöka få folk att gå över

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Lasp skrev:

> OK legis Tala då om för mig exakt vilken version av SQL Express jag skall installera på ett Svenskt Vista! Eller sluta att försvara Microsoft i alla lägen.
Om jag skall läsa ditt inlägg rätt så söger du, skit i Vista i Sverige!

Nej, jag vet inte vad gäller svensk Vista. Det jag säger är att felmeddelandet inte behöver motsvara den riktiga orsaken till att det inte går. Det kanske helt enkelt är så att sql 2005 Express SP1 inte kan installeras på annat än engelsk version av Vista. Det jag säger är att SP1 KAN köras på Vista, men som jag även säger har jag bara testat engelsk. Kan du hålla dig till Måndag, så ska jag se vad jag kan göra.

Jag försvara inte ALLTID Microsoft, men väldigt ofta. Det behövs någon som försöker visa att den där jätten inte vill alla ont. Det sprids så mycket skitsnack just för att det står Microsoft på produkten. Jag försöker bara nyansera det hela :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Tack legis. Som egenföretagare och engagerad i denna värld med min första dator som jobbade med en sliced four bit processor hyser jag en hatkärlek till Microsoft.
Att MS har betytt mycket bestrider jag inte.
Men det är ofta "Du skall inga andra gudar hava jämte mig".
Jag vill mina kunders bästa. Ett fungerande system som hlälper dem i verksamheten.
Jag fick ett mail från en av mina kunder. "Vi håller vinsten på 21,5% trots något vikande marknad!!!
Jag tror att bra verktyg har en del i resultatet.
Och datorer och program skall inte vara mer än just verktyg!

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Mattias Nordin skrev:

Tiger fungerar förmodligen riktigt kasst tillsammans med active directory i en företagsmiljö.

Tiger fungerar tillsammans med Active directory. Dock så har OS/X server samma funktionalitet med roaming profiles osv... som fungerar hur bra som helst. På en skola jag jobbar på kör vi det för alla konton. Fungerar betydligt bättre än PC-nätverket med ative-directory där de fick stänga av roamingdesktop då det blev alldeles för segt. Det var flera Microsoft konsulter som var där för att lösa det. men det gik inte

Medlem sedan dec. 20051 056 inlägg

silfver skrev:

Underbart, ännu ett troll.

Hah hahhah hhhha... jag har nog skrattat i 10 minuter. Internettroll...
Vad underbart att det fanns en definintion på det :)

legis skrev:

Jag ger inte mycket för lokaliserade programvaror, det är så mycket som kan gå fel i översättningen.

Håller med om det. Försöker hålla mig till orginalutgåvorna så gott det går. :bire

Medlem sedan jan. 2004179 inlägg

Med risk för att hamna lite OT vill jag bara ställa en kort fråga. Köpte vista nu när jag införskaffat mej en ny dator med blev lite osäker på om jag verkligen köpt rätt version.
På förpackningen står det "Microsoft Windows Vista Home Premium (OEM) OEM System Builder-paket Endast avsett för systembyggare". Detta framgick inte när jag köpte det och undrar om detta är någon speciell version eller nåt som jag som vanlig användare kan köra?

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

OEM ska endast säljas med nya datorer, dvs det är ingen version du går och köper i en affär utan den får enbart följa med nya datorer.

Vi har bytt till Vista på alla datorer på kontoret, dessutom har 2 av oss det även på våra hemdatorer :D
Väldigt bra system men man behöver ordentliga datorer(vi passade på att köpa nya datorer samtidigt :e )

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Det är nu fullt möljligt (och tillåtet) att sälja att OEM direkt till kunden, det är nämligen så att det är personen som bryter "licenstejpen" som sitter på varje licens som blir systembyggaren och får stå för supporten.

Köper man istället en ny dator med en förinstallerad OEM-licens så är det företaget man köpte den av dom står för supporten och köper man en retail/boxad så får man support av Microsoft.

Dock blir det lite värre med Office 2007 OEM, eftersom där ingår inget media utan det måste kunden själv beställa av Microsoft.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Tragiskt o läsa om alla bakåtsträvare ...
Kör en Xp3200 1gig ram Ati 6800XT

Vista Flyter på snabbare än XP . Alla spel fungerar bättre flyter på mer.
Då kör jag också med alla visualiseringar på ..

Vill man inte ha allt lullull o grafik går de o stänga av presis som i xp.
Gillar man inte den förbätrade säkerheten så vist stäng av den.
Gillar du inte o ha fler val o ett enligt mig stabilare OS så skit i det .

Men sitt inte o gnäll på något du inte ens har installerat eller kör på datorn.
Kommer alldrig installera XP igen på någon maskin när ja vet hur smidigt vista är
Hur lättöverskådligt allt är . hur enklelt de blev och hur mycke jag ändå kan anpassa.

Ang hårdvara .... Fins inget som Vista in installerade själv på min dator. tillockmed mitt tvtuner kort som xp inte ens fatta vad det va

Medlem sedan jan. 2004179 inlägg

Tack för svaren Aleborg och Quid men jag fick som inte något svar på min fråga - Är detta en version som jag som vanlig användare kan köra eller måste jag byta?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

mayday! Vilka är bakåtsträvare här? Om du läser inläggen så har de flesta lagt tid på att få det hela att fungera.
Jag gillar Vista i vanliga sammanhang. men jag måste få in en databas. Det går inte!
Kom med tips så gör jag ett försök igen? Efter att ha kört nLite så vill jag gärna rå även över Vista miljön.

donkey skrev:

Tack för svaren Aleborg och Quid men jag fick som inte något svar på min fråga - Är detta en version som jag som vanlig användare kan köra eller måste jag byta?

Det kan sägas vara bundet till ditt moderkort. Enligt licensen får du köra Vista på den dator du köpt, inga andra. Det är också orsaken till att det skiljer väldigt mycket i pris. Det skiljer absolut ingenting funktionsmässigt.

Både OEM och Retail är bundna till den hårdvara som den installeras på, och dom kommer säkert vara mycket hårdare i Microsofts helpdesk när det gäller omaktivering än vad dom varit tidigare.

Anledningen till att OEM e billigare är att Microsoft slipper supporten, och om du har köpt en OEM och brutit förpackningen själv så är det du själv som blir systembyggare och då är det även du själv som står för supporten.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

silfver skrev:

Det verkar som att en hel del av er redan nu har gett er på Windows Vista. Vad tycker ni om det? Är det bättre än vad ni förväntat er? Eller sämre?

Jag hade riktigt låga förväntningar och till min glädje så visade det sig att jag hade fel. Vista var nämligen ännu sämre än förväntat efter några dagars testande.

Storebrorskydden, DRM, prestandaförsämringarna, säkerhetsproblemen, kompatibilitetsproblemen och bristen på kreativitet skiner igenom och slutresultatet blir en pinsam produkt som tagit Microsoft åtskilliga år av förseningar att få ut till slutkund. Pinsamt var ordet.

Nu drabbas jag inte direkt, eftersom mina maskiner är 100% Microsoft/Linux/OSX-fria, men jag tycker synd om konsumenterna som får slänga ut dyra pengar på något halvtaskigt som dom knappast ens behöver.

Quid skrev:

Både OEM och Retail är bundna till den hårdvara som den installeras på, och dom kommer säkert vara mycket hårdare i Microsofts helpdesk när det gäller omaktivering än vad dom varit tidigare.

Anledningen till att OEM e billigare är att Microsoft slipper supporten, och om du har köpt en OEM och brutit förpackningen själv så är det du själv som blir systembyggare och då är det även du själv som står för supporten.

Det är bundet till moderkortet, du kan byta allt annat om du vill. Skillnaden idag är att du faktiskt kan köpa OEM-versioner över disk helt lagligt. Retail får du byta hur du vill och installera på vilken maskin du vill oavsett hårdvara (en i taget såklart).

oelbal skrev:

Jag hade riktigt låga förväntningar och till min glädje så visade det sig att jag hade fel. Vista var nämligen ännu sämre än förväntat efter några dagars testande.

Storebrorskydden, DRM, prestandaförsämringarna, säkerhetsproblemen, kompatibilitetsproblemen och bristen på kreativitet skiner igenom och slutresultatet blir en pinsam produkt som tagit Microsoft åtskilliga år av förseningar att få ut till slutkund. Pinsamt var ordet.

Nu drabbas jag inte direkt, eftersom mina maskiner är 100% Microsoft/Linux/OSX-fria, men jag tycker synd om konsumenterna som får slänga ut dyra pengar på något halvtaskigt som dom knappast ens behöver.

Vilken kompis har nämnt ovan saker för dig, för det där ser ut att vara skrivet av en tolvåring som försöker vara cool bland sina kompisar....

legis skrev:

Retail får du byta hur du vill och installera på vilken maskin du vill oavsett hårdvara (en i taget såklart).

Då får vi hoppas att dom på Helpdesk är av samma åsikt som du, för jag har nämnligen hört annorlunda.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

legis skrev:

Vilken kompis har nämnt ovan saker för dig, för det där ser ut att vara skrivet av en tolvåring som försöker vara cool bland sina kompisar....

Enligt god wF-anda, var vänlig och håll dig borta från trådar där du inte har något att tillföra.

Du har redan visat med pinsam tydlighet var dina åsikter ligger. Låt oss andra få framföra våra också, eller svider det för mycket? Om så är fallet så tror jag nog att du borde ta en längre semester från datorn.

oelbal skrev:

Enligt god wF-anda, var vänlig och håll dig borta från trådar där du inte har något att tillföra.

Du har redan visat med pinsam tydlighet var dina åsikter ligger. Låt oss andra få framföra våra också, eller svider det för mycket? Om så är fallet så tror jag nog att du borde ta en längre semester från datorn.

Då borde du ta en titt på vad du skrev och fråga dig vad du tillför tråden. Du slänger ur dig en massa saker utan att på något sätt specificera vad du menar. Skriv ner vad du menar, så ska jag svara på det. Annars kommer nonsens att fortsätta mötas med nonsens...

P.S. jag har redan haft 5v från datorn, så jag är mer taggad än någonsin att bevisa hur fel vissa personer har ;) D.S.

Medlem sedan dec. 20051 056 inlägg

Jag är beredd att stå på legis sida. Vista är utveckling. DRM skydd och ökad säkerhet är oundvikligt. Ökad säkerhet innebär ofta att det krävs mer kunskap av användaren för att få systemet att fungera smidigt.

Jag skulle tro att 90% av de som klagar klagar mest för att de inte har vant sig vid förändringarna. Om något år så kommer inte någon av de som bytt vilja se tillbaka. Så har det varit vid varje release. Titta på historiken så är den possitiva utvecklingen tydligt.

När det gäller problem med drivrutiner och dyligt så förstår jag inte problemet. Har man en udda mjukvara eller hårdvara varför ska man då envisas med att byta till Vista utan att först ta reda på om det kommer att fungera.

Notera åter att de som klagar högst verkar vara de som bara ytligt använder windows.

Att vista sedan kräver mer resurser av hårdvaran och kostar mycket är beklagligt men hur ska man kunna utveckla sig utan att det finns någon minussida för konsumenten?

Personligen anser jag att Office 2007 är viktigare att uppgradera till än Vista. Office 2007 är den bästa office releasen utan tvekan. Priset är visserligen hutlöst dyrt, men om man bortser från det...

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Quid skrev:

http://www.idg.se/2.1085/1.94929 Dvs som legis säger, retail kan du byta mellan datorer fritt så länge det bara används på en dator samtidigt. Dock så måste man telefon-aktivera det om man byter dator.

307 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
175 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
168 ms — ändringar (db)