webForumDet fria alternativet

Nätverket stängs av (Vista)

Windows

59 svar · 5 124 visningar · startad av Peeer · sida 3 av 3

Frågan, av Peeer

Sitter här med en helt ny installation av Vista och har ett problem som jag inte riktigt kan lösa. Det verkar nämligen som nätverket stängs ner efter en viss tids inaktivtet. Jag hade inga sådana problem med XP utan de uppstog i samband med vista-installationen. Finns det någon inställning som kan åstadkomma den här typen av fel?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 1999503 inlägg

hmm, jag har samma problem. Kör faktiskt Dell, jag ska höra med vår support..

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Jag kör inte dell utan ett eget bygge. Var inga sådana här problem när det var XP som rullade på den.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Orkar inte läsa tillbaka i tråden, men vad är det för nätverkskort? Om det är Broadcom, testa slå av TCP Offloading.

Det som är kopplat mot internet är ett som sitter inbyggt på moderkortet (Abit AN8 Ultra). Det som går internt är ett D-Link (DGE-528T). Så inget broadcom här inte.

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Jag har liknande problem med min Philips-Freevent MT1800 dator, när datorn startas upp från viloläge så måste jag begära nytt IP av dhcp-servern och ibland även återställa anslutningen till nätverket (förmodar att den aktiverar nätverkskortet).
Energispar-funktionerna är satta till "Hög prestanda", IPv6 inaktiverat. Dessutom är det ett relativt nytt problem, verkar som om det uppstod efter nån av MS uppdateringar.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Du har inte något AV-program med inbyggd brandvägg som strular?

Testa lägga på senaste uppdateringen för just sleep/hibernation.

http://support.microsoft.com/?id=929731

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Rikard skrev:

Du har inte något AV-program med inbyggd brandvägg som strular?

Nix

legis skrev:

Testa lägga på senaste uppdateringen för just sleep/hibernation.

http://support.microsoft.com/?id=929731

Kunde inte hittas :(

Såg nu att den artikeln inte är publik ännu, men den finns. Kör du inte Dell kan du istället testa denna:

http://support.microsoft.com/?id=929734

Nu är felet tillbaka igen. Om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte om felet har varit kvar hela tiden, men jag har inte reagerat på det isf. Hur som helst, lämnar jag datorn igång utan att jag är där på ett par timmar "dör" internetanslutningen delvis. Jag kan inte surfa iaf. Inga fler möjliga lösningar?

Av en slump så hittade jag en site som jag kan surfa till när anslutningen "dör", nämligen http://karta.frryd.se/ . Pingar man den adressen så får jag upp en ipv6-adress som target, alla andra adresser får jag upp en vanlig ipv4-adress. Är det en slump?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Nej. för folket som driver kartan över studentryd är nördar. ;)

Medlem sedan juli 20084 inlägg

anslutning som stängs av!

har precis köpt en vista home premium och internetanslutningen stängs av efter ett tag men kommer tillbaks om man sätter datorn i vänteläge och sedan sätter på den igen elr om man startar o elr stänger av den!

vad är problemet har typ gjort allt men inget fungerar !

Jag har inte heller lyckats lösa problemet, har gett upp det. Det räcker med att man inaktiverar nätverket och sen aktiverar det på nytt så fungerar det.

men jag måste starta om datorn skitjobbigt finns det ingen lösning? prova ipv6 men det funka ett tag en stängdes den av igen!!

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Har ni provat att ta bort ipv6 helt?

hur menar du och hur gör man? men det värsta här efter att anslutingen dött så hittar jag inte nätverket!

men fungerar det bättre elr!?

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Det är ju det som är frågan :)

Jag har provat det (tror jag, har inaktiverat det iaf), det hjälpte inte. Datorn står numera helt orörd sedan ett par månader tillbaka. Man blir milt sagt förbannad på det hela..

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)