webForumDet fria alternativet

Nätverket stängs av (Vista)

Windows

59 svar · 5 124 visningar · startad av Peeer · sida 2 av 3

Frågan, av Peeer

Sitter här med en helt ny installation av Vista och har ett problem som jag inte riktigt kan lösa. Det verkar nämligen som nätverket stängs ner efter en viss tids inaktivtet. Jag hade inga sådana problem med XP utan de uppstog i samband med vista-installationen. Finns det någon inställning som kan åstadkomma den här typen av fel?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Jag kan inte ens surfa till en webbserver som ligger på samma dator. Något är verkligen helt snett!

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Jag haft ett liknande problem med mitt nätverk. Helt plötsligt tappade jag kontakten med omvärlden fast jag var fortfarande ansluten. Samma sak hände både tråd och trådlöst. Inaktiviteten varade i olika långa perioder för att helt plötsligt gå igång igen.
Av någon anledning var det bara min säkra anslutning mot firmans nätverk som fungerade i alla lägen. Nåväl, efter en hel del detektivarbete fann vi att en av datorerna hade en helt annan gateway än de övriga (och hur det har hänt är också en gåta) och när vi kopplade ifrån den har allting fungerat klockrent.
Kör XP på alla datorer med en Belkin G Plus MIMO router och en Belkin G Plus AP.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

har du testat static routes ännu?

legis skrev:

har du testat static routes ännu?

Hmm, nej det har jag missat. Dock har jag ingen aning om hur jag ska göra. Finns det någon liten guide någonstans tro?

Japp, hjälpen i Vista är den bästa. Sök på metric bara, så får du även träffar på static routes.

C:\Windows\system32>route -p add 192.168.0.255 if 11
The requested operation requires elevation.

Innebär?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

starta cmd som administratör.

Hmm, verkar inte vara rätt syntax. Det enda som händer är att jag får upp instruktionstexten för route igen.

Ingen som har tips på hur jag ska skriva? Jag lyckas inte.

När jag försöker etablera anslutningar med smartftp/putty så får jag ett "Access denied"-meddelande. Kan det vara någon form av tidsbegränsningsfilter (typ föräldrarkontroll)? Det börjar bli riktigt frustrerande hur som helst..

Medlem sedan jan. 200672 inlägg

Hade samma problem som du när jag hade på energisparar kittet, den somnar och sen är internetförbindelsen död tills reboot. Säker på att du stängt av det?
Passa även på att stänga av så den inte stänger av dina hårddiskar efter 20 min idle, låter ju som en propp går varje gång den gör det.

Förresten så ligger metric saken under ip6->properties->advanced

Fast det här är ingenting med energisparläge, det är det enda jag är säker på. Nu satt jag och surfade och helt plötsligt dog anslutningen.

En ny gissning är att det verkar röra sig om trafikmängden. Nu hade jag just laddat upp ~10GB via ftp och precis när överföringen var färdig så "dör" anslutningen. Fruktansvärt irriterande!

Det finns en icke-publicerad fix som gäller DNS. Om jag lyckas komma ihåg det nästa vecka kan jag kolla.

Btw, kan denna vara nåt?
http://support.microsoft.com/?id=932134

Jag är inte ensam iaf http://forums.microsoft.com/technet/showpost.aspx?postid=993323&siteid=17&sb=0&d=1&at=7&ft=11&tf=0&pageid=0 Verkar vara en bugg i ICS. En del har lyckats lösa problemet, andra (däribland jag) inte. Bök!

Har inte orkat läsa alla korslänkarna där, men har du testat slå av receive-side scaling?

Detta visar om det är på:
netsh interface tcp show global

Slå av det såhär:
netsh interface tcp set global rss=disabled

Det var aktiverat, stängde av det så får vi se om det hjälper. Vad är receive-side scaling? Aldrig hört talas om det.

/r Spännande. Jag skrev inlägget precis innan jag aktiverade "vad det nu är för något". När jag skickade inlägget så möttes jag av ett "sidan kan inte visas" (dvs det felmeddelandet jag får när linan dör). Men det mest intressanta är att mitt inlägg postades, trots att jag inte kunde surfa!

RSS är ett tillägg som gör att belastningen från nätverkskortet kan skalas över flera CPU istället för bara en.

Nehepp, det hjälpte inte det heller. Verkar inte finnas någon annan utväg än att installera om :(

btw, legis > Du är värd en stor eloge för att du öht orkar försöka!

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Den typen av problem du beskriver har jag varit med om på Dell-datorer. Jag har dock inte hittat någon lösning. Men är det en Dell så kanske det är läge att dels titta på deras hemsida samt se över BIOS-inställningarna?

322 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
139 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
140 ms — ändringar (db)