webForumDet fria alternativet

Veckans dummaste fråga....

Windowsur Windows

9 svar · 1 139 visningar · startad av Danne V

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Hej,

Jag vet inte mycket om Windows eftersom jag jobbar på Mac normalt. Men vi har en PC med Win XP på också, som bl.a. ungarna spelar spel på.

Men några av de senaste spelen vi försökt installera vill inte låta sig spelas. Bl.a. fick dottern "Gustaf - läsning och uttal" i julklapp och jag skulle installera det nyss. Själva installationen verkade funka, men man kan inte starta spelet utan får en skum (?) felrapport om att nån fil inte hittas. Där jag sitter just nu och skriver har jag tyvärr inte mer detaljer.

Men kanske nån känner igen problemet ändå och kan tipsa om förslag till lösning. Jag börjar bli rädd att man måste installera om XP, och då måste man väl installera om alla program, backa upp alla filer osv, eller?

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Jag har ingen erfarenhet av det spelet. :)
Men annars kan du pröva att fråga tillverkarna, om det är ett vanligt fel så kanske det vet nåt om det. Annars skulle det förstås hjälpa att veta vilken fil det handlar om. En ominstallation är med största sannolikhet inte nödvändig.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

som jag förstår texten på http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=58740&lang=se&subsite=games&&ref=

så kan man ringa

discshop.se skrev:

Support: 08-636 22 50
Om du får problem vid installation eller andra problem gällande spelet kan du ringa detta nummer och få spelsupport.

det är inte ett nummer till discshop utan till distributören av spelet.

Hej o tack f svar!

Jag har snackat med supporten (telefon). Dom föreslog att det kan vara DVD-läsaren som ju är en kombo (läser DVD/CD och bränner) som tror att skican ska brännas.

Tänkte därför kopiera hela skivan på min Mac och skyffla över den till PC:n via vårt lilla LAN. Macen kan alltså lääsa "virtuella diskar" (format .dmg). Kan Windows-burken också göra det, eller vilket format ska en virtuell disk ha på den?

stoffe-2k skrev:

som jag förstår texten på http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=58740&lang=se&subsite=games&&ref=

så kan man ringa

discshop.se skrev:

Support: 08-636 22 50
Om du får problem vid installation eller andra problem gällande spelet kan du ringa detta nummer och få spelsupport.

.

Det stod ett nummer på DVD-omslaget också. Ett annat. Men tack f uppslaget. jag hade inte ens tänkt tanken annars....

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Danne V skrev:

Tänkte därför kopiera hela skivan på min Mac och skyffla över den till PC:n via vårt lilla LAN. Macen kan alltså lääsa "virtuella diskar" (format .dmg). Kan Windows-burken också göra det, eller vilket format ska en virtuell disk ha på den?

Inte som default, men tanka hem Daemon-Tools från www.daemon-tools.cc - den lägger sig som en virtuell drive med enhetsbeteckning och allt och som en ikon nere bredvid klockan. Högerklicka på ikonen, välj Virtual CD/DVD-rom -> Device [enhet] No media -> Mount image -> leta rätt på din övertankade fil och vips kan du använda den.

Men jag skulle tippa på att Daemon kanske har lite bök med .dmg som är ett Macformat, välj istället iso till exempel, det fixar Macen också.

/red
Efter ett empiriskt test fixar Daemon faktiskt att mounta .dmg, men XP kan inte läsa formatet. :e

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Danne V skrev:

Jag har snackat med supporten (telefon). Dom föreslog att det kan vara DVD-läsaren som ju är en kombo (läser DVD/CD och bränner) som tror att skican ska brännas.

Det låter som en dissning.

Behöver dock felrapporten och vilken fil som saknas för att kunna uttala mig.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

tydal skrev:

mm.. dåligt av supporten :(

tydal skrev:

Det skulle jag också vilja veta. Felrapporten kom i tre varianter. Första fönstret sa bara "Fel. Ska du skicka rapport till MS?". Nästa fönster erbjöd lite mer:
Felsignatur:
AppName: maestrolearning.exe
AppVer: 0.0.0.0.
ModName: maestro21standalone.dll
ModVer: 0.0.0.0.
Offset: 00068410

Fortfarande fattar i alla fall inte jag vad som felas. I sista fönstret visades rapporten som (eventuellt) skulle skickas till MS. Det var ett helsikes långt dokument med alla data. Jag tänkte kopiera det och visa om någon var intresserad, men det gick inte. :-(

Jaja... ska titta på det här imorgon istället. Kanske. Finns lite annat högre upp på prioritetslistan.

Tusen tack för svar!

:stefan: skrev:

Inte som default, men tanka hem Daemon-Tools från www.daemon-tools.cc - den lägger sig som en virtuell drive med enhetsbeteckning och allt och som en ikon nere bredvid klockan. Högerklicka på ikonen, välj Virtual CD/DVD-rom -> Device [enhet] No media -> Mount image -> leta rätt på din övertankade fil och vips kan du använda den.

Men jag skulle tippa på att Daemon kanske har lite bök med .dmg som är ett Macformat, välj istället iso till exempel, det fixar Macen också.

/red
Efter ett empiriskt test fixar Daemon faktiskt att mounta .dmg, men XP kan inte läsa formatet. :e

Hej, Tack för tipset!

Jag har nu testat, men det funkade inte.
Gjorde en ISO-fil på Macen och skickade över till PC:n. Installerade Daemon Tools och körde, men enheten går ändå inte att öppna. Kanske är det jag som klantat mig nånstans, men jag försökte verkligen göra enligt alla instruktioner. :-(

Nästa fråga då:

Kan man på något sätt kopiera DVD:n i PC och göra en "virtuell skiva" av den på något sätt? Eller är man inne på att eventuella forumregler bryts då eftersom det är väl vad folk som snor grejer pysslar med?

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)