Hej!
Jag har en externa disk och måste nu formatera från ntfs till fat32. Anledningen till detta är att jag måste ha fulla rättigheter från en linux live cd. Behöver rädda data. Hur gör man? Åt andra hållet är inga problem dvs från fat32 till ntfs men nu gäller det: ntfs -> fat32
Formatera från ntfs till fat32?
7 svar · 440 visningar · startad av Compusa
Partition Magic eller annat disk/partitionsprogram.
Tack för svaren, jag flyttade datan från min externa disk till min hårddisken på min stationära. Formaterar om min externa disk nu, ska tydligen göra den till FAT32. Orkar inte med ännu fler tredje parts program för tillfället.
Min bärbara dator är totalt f*** up just nu (min MBR är kvaddad), kan endast boota med en Ubuntu Live CD. Gör jag om min externa disk så kan jag enkelt flytta datan från min Windows partition till den externa disken. Sedan är det bara att installera om allt förhoppningsvis.
Quid skrev:
Partition Magic eller annat disk/partitionsprogram.
Det slutade med att jag fick använda Partition Magic. Jag valde först att formatera om till fat32 i Windows kommandoprompt och det tog säkert 1,5 timme. När Windows var klar med detta spottade den ut att den inte klarade av större partitioner än 32 gb. Jippy ;)
du kan inte convertera ntfs till fat32 o bibehålla data
Nä jag vet och det har väl ingen sagt heller? Jag tömde min externa disk för att sedan formatera om den till fat32. Detta gjorde jag för att kunna få skrivrättigheter på denna med och kunna rädda filer med hjälp av Ubuntus live cd, eftersom varken Ubuntu eller Windows ville boota.
En live-cd med GParted har ofta varit det bästa alternativet för mig: http://gparted.sourceforge.net/. Programmets live-CD har bättre version än det som till exempel är med i Ubuntu.