Dum fråga, men du har inte ditt antivirusprogram inställt på att scanna filer när de öppnas/skapas etc?
Har du kikat i aktivitetshanteraren om det är någon speciell process som rusar när detta händer?
Jag har stött på ett ganska jobbigt problem, och det är att när jag klickar på filer (t ex jpg, mp3, torrent, doc, avi, wmv är de vanligaste filerna där jag stött på detta problem) så är reaktionen väldigt seg innan det händer något. Detta gäller både högerklick och vänsterklick, och det kan variera när och på vilka filer det inträffar.
Jag hade ett liknande problem för ett par veckor sedan, men då gällde det bara högerklickning och jag löste det genom att använda hjälpen från den här sidan:
http://windowsxp.mvps.org/slowrightclick.htm
då jag laddade hem ShellExView, och tack vare det så löste jag problemet då. Men nu har det dykt upp igen, fast mycket värre eftersom det plötsligt blir seg reaktion av vänsterklickningar också (det dröjer en stund innan filen öppnas med andra ord). Därför tror jag inte att det är context-menyn det beror på den här gången utan något annat (och ja gtestade ShellExWiev nu också bara för säkerhets skull men inget hjälpte). Men vad?
Jag har windows XP, men det kanske är självklart eftersom jag postade i Windowsforumet ;) Och himla inte bara med ögonen och säg att jag ska byta till Mac för att slippa sånna problem (som en klasskompis till mig brukar göra) :moose