Tänkte vi skulle ha en tråd om Windows Vista nu när det släppts på t.ex. MSDN, jag har testat att köra det lite och jag måste säga att det är mycket snyggt och bra sökfunktion. Det är väl det bästa som jag som användare upptäckt.
Hanteringen av filer störde mig i början men det var väl jag som behövde bryta en vana för nu är jag mycket nöjd med hur det sköts.
Däremot så tycker jag Vista drar väldigt mycket prestanda, processorn har inte mycket idle på runt 0-10% utan ligger ganska högt ofta.
Minnesanvändningen är väldigt stor efter en start utan några direkta program som autostartar förutom MSN Messenger ligger minnesanvändingen mellan 600-700 Mb men stiger snabbt efter lite användande upp till 1 gb+ sedan går det fort. Jag fattar inte riktigt hur det kan äta så mycket mer jämfört med XP.
Jag fick 3.9 med Windows egna Benchmark det var processorn som drog ner det en AMD64 3200+, dom andra värdena från grafik, minne och hårdisk låg mellan 4.9-5.9. Som det känns just nu så kommer jag nog att installera XP igen och vänta ett år eller två tills jag köper en ny dator för det känns inte som min dator klarar det riktigt.
Testat på hårdvara:
Raptor 10000rpm
Ati x800xl
amd64 3200+
2 Gb ramminne (något klockarmärke skall tydligen vara mycket bra)
Hur är era åsikter?
oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg Fattar det inte. du har ju värsta monsterdatorn(?)!
Ser fram emot Vista, men jobbigt att det äter så mkt minne!
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Jag testkörde på ett system: (Det fick 4.9 i Windows egna Benchmark)
2.13Ghz Core 2 Duo, 1Gb DDR2 PC4300, 80Gb SATA2 och ett Geforce GT7300 med 256Mb DDR3.
Jag upplevde Vista som mycket snabbt och lättarbetat. Men jag kommer nog ändå vänta ett tag med att skaffa det, det brukar vara lite strul med drivrutiner och annat i början.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Man kan väl säga att Vista är bättre på att utnyttja resurserna än XP. Det finns en viss attityd om att ha mycket lediga resurser är bra, men om man tänker efter så är det ju faktiskt väldigt dumt. Vista är bättre på att utnyttja maskinens resurser genom att faktiskt utnyttja dem, men om de behövs på annat håll så optimerar den givetvis för det.
Jag har haft en maskin igång nu i 2 veckor och den tar 4-7% CPU, men däremot runt 1GB minne (har 2GB fysiskt). Kör vanliga program som IE, Outlook, AV, Live messenger typ.
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg Så länge min licens är aktiv kommer jag köra vidare på XP. Fram tills dess att något riktigt attraktivt i Vista fångar mitt intresse vill säga, eller tills dess att jag känner mig bekväm i Linux-världen.
Vad mer är nytt i Vista förutom GUI-fluffet? Jag tänker funktionsmässigt, sånt som vi användare har nytta av. Vilka nyheter tycker ni har varit bäst hittills?
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Tja, ska man installera Windows kan man lika gärna installera Vista, så resonerade jag.
Nyheterna ligger i omskriven kod, men det man ser annars är väl framförallt att den kommer bundlad med saker man kanske installerat efterhand på XP; Windows defender, UAC (User Account Control), IE kör med lägre rättigheter, förbättrad brandvägg (större möjligheter att styra inbound och outbound), bitlocker, sedan en massa uppfluffade program som Windows Photo Gallery, nya backup-wizard osv. Förutom Media Center-biten i Ultimate..