Kan jag i aktvivitetshanteraren se hur mycket RAM som används i realtid?
Hur läser jag i så fall av detta?
14 svar · 531 visningar · startad av Lasse H
Kan jag i aktvivitetshanteraren se hur mycket RAM som används i realtid?
Hur läser jag i så fall av detta?
Fliken prestanda, "fysiskt minne".
Eller så kan du köra mitt lilla program som jag skrev för hundra år sen (typ)
http://www.tydal.nu/minne.exe
tydal, hehe fint! Har jag 22% RAM-minne ledigt? 28% säger den andra raden (som förövrigt står och blinkar hela tiden)...
Den övre raden är RAM, den undre är swappen.
jävlar. Det va inte mkt :O
TravelMate 4652LMi. Pentrium M 740 1.73GHz. 512MB DDR2.
Min dator =) Eller är det normalt med så lite över?
Tja, det beror ju på vad du använder det till. Det är ju inte meningsfullt att ha en massa minne man aldrig använder.
Jag har också 512 meg i den här burken. För närvarande är det 34% ledigt med tio fönster öppna.
Tycker du det går långsamt? Det brukar vara ett tecken på att man har för lite minne (eller att du har för mycket skräp igång).
Visserligen... det är 2st användare xp-användare inloggade.... har igång Photoshop och lite webbfönster osv... men borde väl inte tära så mkt på minnet.
Kanske dax för en formatering :)
Nja, inte formatering, snarare att du kollar autostarten så det inte ligger så mycket skräp där. (Start, kör, msconfig)
Photoshop tar nog en hel del förresten, men det kan du ju se i aktivitetshanteraren.
aaah justfan! I msconfig ställde jag ju in massa med autostarten förr i tiden =) Att jag glömt det! Tack för påminnelsen :)
..och aktivitetshanteraren visar att processorn (P4 1.7Gb) jobbar 100 % med Tydals lilla program igång.... :)
Lasse H skrev:
..och aktivitetshanteraren visar att processorn (P4 1.7Gb) jobbar 100 % med Tydals lilla program igång.... :)
Ja, det är konstruerat så, för eftersom den ska visa i realtid så uppdaterar den sig hela tiden. Men den har lägsta prioritet, det vill säga den tar bara processorkraft som du inte använder. Så fort du börjar arbeta med något annat så lämnar den ifrån sig. Den tar bara det som blir över, så den slöar inte ner datorn.
Om man t.ex sätter "Högsta prioritet" på iexplore.exe i aktivitetshanteraren så flyter IE så grymt mkt bättre... men är det vettigt att göra så?
Finns det fler saker man bör veta om aktiviteshanteraren.... :OO
oskars skrev:
Om man t.ex sätter "Högsta prioritet" på iexplore.exe i aktivitetshanteraren så flyter IE så grymt mkt bättre... men är det vettigt att göra så?
Om du inte har något annat som är viktigare så är det fritt fram.
tydal, kan man t.ex sätta högsta prioritet på Photoshop, Illustrator, iexplore och lite till samtidigt? Så dom kör på fulla muggar allihopa?
Får ibland fram en ruta i xp som säger att ... hm.. ja vafan säger den.. typ något med minne blabla... då får jag fram tre stycken val... typ "Växla till".. "Ignorera" och "Avbryt":.. en liten ruta som säger något om minne eller nått :) och det tror jag var efter att jag pillat med prioriteringar i aktivitetshanteraren!