webForumDet fria alternativet

Partitioneringsproblem

1 svar · 285 visningar · startad av jensg

jensgMedlem sedan nov. 200026 inlägg

Hej!
Är lite osäker på om detta hamnar i rätt forum, men provar ändå.

Hoppas på lite hjälp av er här på webforum. Jag har precis raderat hårddisk #2 (används som lagringsenhet) med
Active KillDisk, DoD-metoden 3 pass. Så lång allt bra.

När jag ska skapa en ny partition i det oallokerade utrymmet med Partition Magic, så får jag upp felmeddelandet
"Error 504 File Not Found". Fick också en varning om att partitionen inte kommer att bli "bootable", något med klusterstorlek.
Partitionen skapas dock. Jag valde att skapa partition som Primär/inte aktiv. Inga problem att formatera den efteråt
med NTFS. Har kört Win ChkDsk och Partition Magic's scan disk, och inga fel påträffas.

Vad kan felmeddelandet jag får när partitionen ska skapas bero på? Är det pga att disken inte kommer att bli "bootable"?

Väljer jag att göra partitionen till Logical så får jag inget felmeddelande, men jag får istället oallokerat utrymme i början
på hdd. Varför får man det? Kan man inte välja att ha partitionen som Primär om man bara ska ha 1 partition på hdd, måste den vara aktiv då ?

Är inte så väldigt mycket insatt i det här med partitionering, så hopas på lite hjälp här.

Mvh Jens

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

varför partitionerar du inte innifrån xp med diskhanteraren direkt?

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)