webForumDet fria alternativet

Öppna med... lägger inte till program i listan

Windowsur Windows

2 svar · 409 visningar · startad av dAEk

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Dialogrutan "öppna med..." fungerar inte riktigt som den ska på jobbdatorn. När jag bläddrar mig fram till programmet som jag vill ska öppna filen och trycker på OK läggs det ändå inte till i listan bland valbara program. Konstigt värre, så nu undrar jag vilken registernyckel det är man ska mecka med för att ange att ett program skall användas som default för en viss filtyp. I längden blir det lite jobbigt att dra filerna till programikonen.

Ett annat problem är att jag inte tycks få bort "Redigera" från contextmenyerna för mina filer. Jag vill till exempel inte att Notepad öppnar textfiler utan Notepad 2, men det vill inte dumburken. Hur jag än gör får jag inte bort "redigera" och det ska absolut inte gå att byta till Notepad 2.. heja!

Operativet är XP Pro med SP2.

Hjälp, någon?

Jag funderar lite smått om det kan vara någon sorts local policy som sätter krokben för mig. Finns det verkligen ingen här som vet nåt? :l

Fixat. Jag tog bort filändelsena och lade till dem igen från explorern > Tools > Folder Options > File types och vips, problemet försvann.

Om någon annan råkar ut för samma sak slipper denne förhoppningsvis rota runt i registret i och med den här kanske lite smidigare lösningen.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)