Hej,
jag har en HP-server med Win2003 SMB Edition på. Den har funkat bra ända tills nu ikväl ldå jag installerade McAfee Total Protection for Small Business.
Nu vill den inte starta. Den bootar upp Windows, men innan den visar loginrutan så startar den om av sig självt.
Är det någon som vet vad felet kan vara?
All mjukvara på servern är original, inget pirat.
// Johan
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg En del antivirus är inte för win2003.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Starta om den i felsäkert läge?
Lasp: Just denna versionen valdes pga stödet för 2003 Server :)
http://mcafee.com/us/smb/products/security_suite_solutions/total_protection_solutions/total_protection_smb.html
Rikard: Det är lika oavsett startalternativ. Felsäkert, Återställ senaste fungerande konfig, Startloggning, Felsökningsläge... :x
Kalliban skrev:
Lasp: Just denna versionen valdes pga stödet för 2003 Server :)
http://mcafee.com/us/smb/products/security_suite_solutions/total_protection_solutions/total_protection_smb.html
Rikard: Det är lika oavsett startalternativ. Felsäkert, Återställ senaste fungerande konfig, Startloggning, Felsökningsläge... :x
Har du kollat med Mcafee om dem har någon lösning, kanske finns fler kunder som har råkat ut för samma missöde.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg 2003 server edition är sällan samma kompatibilitetsvillkor som 2003 sbs dessvärre, därav skillnaden i pris och liknande bland annat.
medialabs skrev:
Har du kollat med Mcafee om dem har någon lösning, kanske finns fler kunder som har råkat ut för samma missöde.
Har kollat deras KB utan framgång, Microsofts KB likaså.
Går det inte att komma in i consolen utan att boota från installations-cdn ?
Jag har nämligen ingen diskettstation på servern, och den vill inte kännas vid mitt adaptec-kort i setupen. =/
SirPeter skrev:
2003 server edition är sällan samma kompatibilitetsvillkor som 2003 sbs dessvärre, därav skillnaden i pris och liknande bland annat.
Jo men det står ju uttryckligen på mcafees hemsida att programmet stödjer 2k3 sbs. :q
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Anti-virusprogram innehåller kernel-drivrutiner varför du också kan råka ut för problem som detta. Recovery console kommer du bara in i med skiva, såvida du inte installera recovery console tidigare så du har den som uppstartsalternativ.
Jag skulle köra på en parallellinstallation och se om det finns någon memory.dmp att titta på. Jag vet inte riktigt om Mcafee har batchad avinstallation som Microsofts uppdateringar har.
legis skrev:
Anti-virusprogram innehåller kernel-drivrutiner varför du också kan råka ut för problem som detta. Recovery console kommer du bara in i med skiva, såvida du inte installera recovery console tidigare så du har den som uppstartsalternativ.
Jag skulle köra på en parallellinstallation och se om det finns någon memory.dmp att titta på. Jag vet inte riktigt om Mcafee har batchad avinstallation som Microsofts uppdateringar har.
Tack för infon!
Nej, tyvärr så har jag inte installerat consolen innan detta hände, men det kommer jag att göra så fort jag får igång burken! :stud
Ska se om jag hittar på någon skräpdisk att lägga in en parallellinstallation på.
Tack för hjälpen! I'll keep you updated ;)
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg
Kalliban skrev:
Jo men det står ju uttryckligen på mcafees hemsida att programmet stödjer 2k3 sbs. :q
Var står det? Small Business är inte detsamma som SBS tyvärr.
System Requirements
...
Servers—Microsoft Windows NT 4.0 Server or Server Enterprise Edition with Service Pack 6a or later; Microsoft Windows 2000 Server, Advanced Server, or Small Business Server with Service Pack 3 or later; Microsoft Windows 2003 Standard Server, Enterprise Server, Web Edition, or Small Business Server.
SirPeter skrev:
Var står det? Small Business är inte detsamma som SBS tyvärr.
Släpp ölen och logga ut! :o §e
om jag mot förmodan har fel, kan du isf. förklara sbs i länken... ;) :e http://www.microsoft.com/windowsserver2003/sbs/default.mspx
:f
Okej, nu har jag en parallell installation (visserligen w2k pro men ändå).
Går det att inaktivera tjänster utan att ha windows bootat?
Jag tänkte alltså om man kan plocka bort mcafee-tjänsterna från w2k3-installationen.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Innan du tar steget vidare, om du under uppstart trycker F8 för att få fram boot-menyn och sedan väljer Last known good. Har du testat det? Denna inställning ska nämligen inte lagras förrän du gjort en lyckad inloggning, så har du aldrig lyclats logga in kan detta fungera.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg
stoffe-2k skrev:
Släpp ölen och logga ut! :o §e
om jag mot förmodan har fel, kan du isf. förklara sbs i länken... ;) :e http://www.microsoft.com/windowsserver2003/sbs/default.mspx
:f
Anledningen till att jag ställde frågan var att många felaktigt tolkar orden "Small Business" som att det betyder "Small Business Server".
legis skrev:
Innan du tar steget vidare, om du under uppstart trycker F8 för att få fram boot-menyn och sedan väljer Last known good. Har du testat det? Denna inställning ska nämligen inte lagras förrän du gjort en lyckad inloggning, så har du aldrig lyclats logga in kan detta fungera.
Inget av startupalternativen funkar :(
Senast fungerande konfig, Felsäkert (med nätverk osv), Startloggning, Felsökningsläge, Vga...
Har nu iaf köpt en USB-floppy samt 500gb usb-disk så nu skall det fanemej gå. Servern vill ju inte kännas vid vanliga floppys...
Gomorron förresten! :)
Inaktiverade alla mcafee- och "Nai"-tjänster men felet kvarstår. Chkdsk meddelar att disken (raidvolymen) har ett oåterkalleligt fel. Format C....
Tack för hjälpen allihop! men det verkar (som vanligt) som att det endast är formatering som hjälper :) Trevlig helg.
och vad har vi nu lärt oss av detta... jo, testa först alla nya förändringar på en labb server innan du går live på "online" servern. ;)
stoffe-2k skrev:
och vad har vi nu lärt oss av detta... jo, testa först alla nya förändringar på en labb server innan du går live på "online" servern. ;)
Jag veeeet.... VMware nästa...