BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg Primära problemet som jag alltid haft är att jag har noll koll hur man gör för att routa ts-trafik till olika datorer i ett nätverk & har nu ett påträngande behov av att kunna koppla upp mig mot 2 olika maskiner på jobbet när jag sitter hemma så min fundering är om man kan styra det i routern mot olika portar men jag får det inte att funka.
Kan nån enkelt tala om hur man gör en sån grej?
Det handlar om XP Pro mot XP Pro & 2003 Server.
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg I XP kan du ändra med nyckeln "PortNumber" under "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\
Control\Terminal Server\WinStations\RDP-Tcp". Misstänker att det är samma på serversidan.
Du måste logga ut och logga in en gång, för att det ska slå igenom i XP.
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg har man service pack 1 till windows XP kan man ange både extern port och intern port så då är det lätt fixat genom att ha olika portar i routern.
har inte hittat samma möjlighet i service pack 2 till windows xp.
Sen beror det väl lite på routern, testade samma ask med en router från D-Link att ta två externa portar och skicka till samma port men två olika ip-nummer på det lokala nätverket.
ex:
Extern ip 123.132.132.13 port 1234 går mot internt ip 12.12.12.12 port 1234
Extern ip 123.132.132.13 port 1235 går mot internt ip 12.12.12.13 port 1234
tycker inte detta skulle vara något problem med den routern tyckte att portarna var samma. OK att det var samma port men det var ju ändå olika IP-nummer.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Bire skrev:
Kan nån enkelt tala om hur man gör en sån grej?
Det handlar om XP Pro mot XP Pro & 2003 Server.
Gör du det inte lite onödigt krångligt för dig?
Se till att du kan komma åt den ena datorn via Remote Desktop. När du väl har anslutit till den så gör du en ny anslutning därifrån mot nästa dator. På så sätt kommer du åt båda utan att behöva öka antalet "hål" i brandväggen.
Så kör man i alla fall i wFs fall. Remote Desktop mot en dator och därefter "studsar" man till databasservern som inte har tillstymmelse till koppling mot Internet. :)
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Rikard skrev:
Gör du det inte lite onödigt krångligt för dig?
Se till att du kan komma åt den ena datorn via Remote Desktop. När du väl har anslutit till den så gör du en ny anslutning därifrån mot nästa dator. På så sätt kommer du åt båda utan att behöva öka antalet "hål" i brandväggen.
Så kör man i alla fall i wFs fall. Remote Desktop mot en dator och därefter "studsar" man till databasservern som inte har tillstymmelse till koppling mot Internet. :)
Exakt så jag har löst det fram tills nu, men vill ändå ha ett till hål i brandväggen, bara för att jag kan och bara för att det skulle vara mer praktiskt. :)
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Men då har du ju fel! :o ;)
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Rikard skrev:
Men då har du ju fel! :o ;)
Exakt.. Kan dessutom påstå att det är Fredag, men gör det inte av respekt.