webForumDet fria alternativet

Nytt pip i ny dator

3 svar · 394 visningar · startad av Josef

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Skaffade en ny dator för ca en vecka sedan.

En liten irriterande "feature" är dock att det piper lite ur högtalarna hela tiden när man inte gör någonting med datorn. Som t ex när man byter fönster i en browser piper det inte, inte heller när man byter folder i Windows Explorer. Dock om man packar upp t ex en rar-fil piper det inte hela tiden utan då låter det istället för någon gammal skrivare (enkelt uttryckt) plus pip mellan.

Misstänker någon form av hårdvarukonflikt. Har kollat IRQ på de enheter jag misstänker typ grafik och ljud men det är olika. Har senaste drivrutinerna till både grafikkortet (XFX Geforce 7600GT) och ljudkortet (ESI Juli@). Det spelar ingen roll om man "mutar" ljudet i windows (ytterligare en anledning att misstänka hårdvarukonflikt).

Någon som har någon idé på hur man skall får bort det?

/edit: När man ändrar storleken på ett fönster brus-sprakar det ganska mycket. Gissar därför på att grafikkortet inte tycker om ljudkortet och vice versa.

Kan ju även tillägga att jag har kört samma ljudkort i en annan dator utan problem.

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Har du provat att byta PCI-plats på ljudkortet?
Och du är säker på att det är från ljudkortet/högtalarna det låter så det inte är kretsarna som väsnas? Min dator låter med lite olika väsanden och högfrekventa tjut från själva burken beroende på hur man belastar den.

Tyvärr så finns det ett litet problem. På något vänster passar inte riktigt moderkortet och chassit ihop så det är bara en av pci-slotarna som stämmer överrens.

Ja, är helt säker på att ljudet kommer från ljudkortet/högtalarna.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)