Windows lever sitt eget lilla liv. Jag är van vid att kunna starta t.ex. Kommandotolken via Start -> Kör och cmd men helt plötsligt så vill inte det hela funka. Jag blir tvingad att bläddra för att hitta rätt katalog där cmd.exe ligger för att kunna starta den. Jag gissar att det är något fel som blivit trasigt men hur fixar jag till det hela?
Start -> Kör
8 svar · 713 visningar · startad av HammerBoy
Windows är en microsoftprodukt, förklarar det mesta...
Vilket OS? Vad gjorde du innan detta hände? Dvs vad installerade du? Körde du något superspecialprogram?
Dev Null skrev:
Windows är en microsoftprodukt, förklarar det mesta...
Det har väl i och för sig inte med tråden att göra.
Testa att hålla ner windows-knappen och trycka R.
(win+R)
det låter som dina miljövariabler har gått och fått sig en liten törn.
Gör såhär (WinXP) Högerklicka på Den här datorn -> Egenskaper -> Fliken "Avancerat" -> Miljövariablar
de du bör titta efter ska heta ComSpec och Path.
Default värde på ComSpec är:
%SystemRoot%\system32\cmd.exe
Default på path är dessa (flera värden separerade med semi-kolon ; ):
%SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem
Observera att det inte ska vara något mellnrum mellan Wbe och m, det är forumet som lägger till det det ska stå Wbem
Kan ju även vara en idé att kasta ett öga på att PATHEXT också stämmer, ska ha följande vären default:
.COM;.EXE;.BAT;.CMD;.VBS;.VBE;.JS;.JSE;.WSF;.WSH
colione...
Nu har jag hunnit kolla igenom alla miljövariabler. Det lät som en rimlig förklaring men allt såg ut precis så som du specat. Nu känns inte det här problemet som någon stor sak så det får vara som det är men tack för all input!
HammerBoy skrev:
Windows lever sitt eget lilla liv. Jag är van vid att kunna starta t.ex. Kommandotolken via Start -> Kör och cmd men helt plötsligt så vill inte det hela funka. Jag blir tvingad att bläddra för att hitta rätt katalog där cmd.exe ligger för att kunna starta den. Jag gissar att det är något fel som blivit trasigt men hur fixar jag till det hela?
Var ligger cmd.exe då? :)
där ligger den fel, putta in den i %SystemRoot%\system32\