pelkMedlem sedan juli 2006132 inlägg
Hellö,
nu har jag problem med min sons dator (igen):
när hans dator startas upp så möts av svart/vit skärm:
windows kan ej startas...
- F8
- starta i felsäkert läge
- starta med senast fungerande konfig
allt som händer är att datorn "återkommer" till svart/vita skärmen... §e
Ngra förslag??
G8Medlem sedan jan. 2001931 inlägg
du kan testa att slänga i XP-skivan och försöka reparera installationen.
Min gissning är att någon drivrutin strular (brukar vara AGP440.dll som strular) och ibland så går det att fixa med en reperation.
Reperationen kopierar över de systemfiler som XP behöver för att starta till datorn men ska inte ändra några dokument eller likande. Notera dock att du bör intallera om patchar och servicepacks igen om reperationen lyckas då den skriver över en del patchade systemfiler.
Hade jag vart dig så hade jag istället tagit ur hårddisken ur datorn och mountat den som slave i en annan dator, kopierat över de filer som du absolut inte vill tappa och bränn på skiva eller något. Sedan stoppa in disken i den ursprungliga datorn och installerat om XP från scratch.
Lycka till
Tack G8 för ditt svar :)
G8 skrev:
du kan testa att slänga i XP-skivan och försöka reparera installationen.
jag har försökt med detta, men hittar inget allternativ för reparation, bara formatering.
G8 skrev:
Hade jag vart dig så hade jag istället tagit ur hårddisken ur datorn och mountat den som slave i en annan dator, kopierat över de filer som du absolut inte vill tappa och bränn på skiva eller något. Sedan stoppa in disken i den ursprungliga datorn och installerat om XP från scratch.
Har tyvärr aldrig gjort detta allternativ :r
Är det svårt och finns det ngra bra länkar som beskriver hur?
Ok, om du låter datorn starta upp med skivan i och bootar från skivan, låt den sedan stå och hålla på tills du får frågan om du vill installera XP eller reparera. Välj då reparera och håll i tummarna. ;)
Det rä inte speciellt svårt at göra men kan kanske upplevas som skrämmande om man aldrig har gjort det förut. Vet du om det är PATA (även kallat IDE, vanliga äldre diskar) eller nyare SATA diskar i datorn?
M@gnusMedlem sedan jan. 20061 045 inlägg
Jag hade samma typ av fel på dotterns dator i helgen, jag hade varit inne på routern och ändrat lite inställningar och vid omstart gick det bara att köra felsäkert läge.
Några timmar senare fungerade det som vanligt igen och har så gjort sedan dess. Knepigt.
G8 skrev:
Ok, om du låter datorn starta upp med skivan i och bootar från skivan, låt den sedan stå och hålla på tills du får frågan om du vill installera XP eller reparera. Välj då reparera och håll i tummarna. ;)
har försökt flera gånger, men inte fått frågan...
G8 skrev:
Det rä inte speciellt svårt at göra men kan kanske upplevas som skrämmande om man aldrig har gjort det förut. Vet du om det är PATA (även kallat IDE, vanliga äldre diskar) eller nyare SATA diskar i datorn?
ingen aning
pelk skrev:
har försökt flera gånger, men inte fått frågan...
Skumt, kör du XP home edition?
pelk skrev:
ingen aning
Då blir det lite värre att hjälpa dig eftersom det är lite olika beroende på vilken sorts disk man har.
idag lyckades jag påbörja återställningen...
filer kopierades till 100%
Jag gjorde som de skrev:
-
tog ut skivan med win xp pro
-
startade om datorn
-
satte in skivan igen
-
efter ett tag efterfrågades
VIAAGP1.SYS
-
samtidigt slutade musen funka
-
jag fixade viaggp1.sys - musen funkade igen och installationen fortsatte
-
efter färdig installation, så är vi tillbaka på ruta 1 §e
kan det vara så att virus orsakade bekymmret, och viruset är fortfarande kvar??