maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inläggNej till ditt controlerkrot som sitter på moderkortet.
Microsoft kan omöjligt skicka med drivrutiner med sin installation som stöder alla enheter.
inte heller kan de identifiera alla enheter därför får man läsa in dom manuelt under installationen.
och du ställer frågan fel igentligen. din hårddisk har inget med saken o göra utan det är ditt controlerkort som installen inte hittar/kan använda.
samma sak som att drivrutinen för ljudet är inte för högtalarna utan för ljudkortet
Har du problem o hitta drivarna eller hur du ska bära dig åt för o skapa korekt drivrutins diskett hjälper ja dig gärna .... Har du ingen floppy i datorn har du problem.. eller rättare sagt mer jobb då får du skapa en ny installations cdskiva
mayday skrev:
Nej till ditt controlerkrot som sitter på moderkortet.
Microsoft kan omöjligt skicka med drivrutiner med sin installation som stöder alla enheter.
inte heller kan de identifiera alla enheter därför får man läsa in dom manuelt under installationen.
och du ställer frågan fel igentligen. din hårddisk har inget med saken o göra utan det är ditt controlerkort som installen inte hittar/kan använda.
samma sak som att drivrutinen för ljudet är inte för högtalarna utan för ljudkortet
Har du problem o hitta drivarna eller hur du ska bära dig åt för o skapa korekt drivrutins diskett hjälper ja dig gärna .... Har du ingen floppy i datorn har du problem.. eller rättare sagt mer jobb då får du skapa en ny installations cdskiva
tack mayday!
har som sagt kollat runt efter drivrutinerna utan att hitta de som passar testat lite olika men det vore as snällt om du kunde hjälpa mig hitta rätt..
har floppy så det bli smidigt :) var ska jag söka efter dem och med vilken information?!
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inläggär din s-ata controler inbygd på moderkortet eller har du ett separat?
isåfall ge mig bara modell betäckningen på ditt moderkort o fabrikat
mayday skrev:
är din s-ata controler inbygd på moderkortet eller har du ett separat?
isåfall ge mig bara modell betäckningen på ditt moderkort o fabrikat
controlern är inbyggd på kortet (se bilden)
Märke IBM Rev: 2.1
FRU PN 73P0595
hittade ett annat nummer med: 00096BC72ECE
hopppas det är allt du behöver
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inläggeMM OK
varför har du tagit kort o gett mig betäkningen på din sata kontakt.
Antagligen sitter controlern på ett helt annat ställe
o det var inte det jag bad om
MODERKORTS MODEL O FABRIKAT
mayday skrev:
eMM OK
Hittar inte mer info om moderkortet än det som står på bilden!?
är det inte "FRU PN 73P0595" som är betäckningen eller hur ska betäckningen vara uppbyggd?!
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inläggJag håller med Rikard här, om det stämmer med beteckningarna så har du ju S-ATA som standard redan med din befintliga disk? Allt enligt länken i Rikards inlägg.
IBM skrev:
Product: ThinkCentre A50p 8194-D1G
Operating system: Windows XP
Original description: Intel Pentium 4 2.66GHz (512KB), 533MHz FSB, 256MB, 80GB 7200RPM S-ATA HDD, PCI Tower (4x5), ATI Radeon 9200 64MB 8x AGP w/TV Out, 48x24x48x CD-RW, 16x DVD-ROM, 56K modem, Intel 10/100 Ethernet, Windows XP Home
Men märkesdatorer har ju ofta lite egna lösningar titt som tätt, det kanske är något sånt som spökar?
JJymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Om du inte har provat det redan, prova med en Windows XP med SP2. Där är en massa SATA kontrollers tillagda jämfört med tidigare installationer.
:stefan: skrev:
Jag håller med Rikard här, om det stämmer med beteckningarna så har du ju S-ATA som standard redan med din befintliga disk? Allt enligt länken i Rikards inlägg.
IBM skrev:
Product: ThinkCentre A50p 8194-D1G
Operating system: Windows XP
Original description: Intel Pentium 4 2.66GHz (512KB), 533MHz FSB, 256MB, 80GB 7200RPM S-ATA HDD, PCI Tower (4x5), ATI Radeon 9200 64MB 8x AGP w/TV Out, 48x24x48x CD-RW, 16x DVD-ROM, 56K modem, Intel 10/100 Ethernet, Windows XP Home
Men märkesdatorer har ju ofta lite egna lösningar titt som tätt, det kanske är något sånt som spökar?
jag har ingen aning om vad det kan vara, det är säkert väldigt simpelt. men som det ser ut just nu har jag inga lösningar utan måste verkligen ha hjälp av någon här på WF.. har läst och läst men hittar inget.. kan inte ens komma åt BIOS vid uppstarten lägre...
"Så fort jag startar datorn nu får jag upp följande text:
PXE-E6I: Media test faliure, check cable.
PXE-M0F: Exiting Intel boot agent
1962: No operating system found.
Press F1 to repeat boot sequence.
"
detta är allt som står, och startar jag med XP skivan kommer jag vidare till installation mm men efter ett tag kommer denna text:
"Det går inte att hitta någon hårddisk på datorn.
Kontrollera att hårddiskenheterna är inkopplade och ordentligt anslutna till datorn. Kontrollera också att alla diskrelaterade maskinvarukonfigurationer är korrekta. Du kanske behöver köra ett installations program eller ett diagnostikprogram levererat av maskinvarutillverkaren.
Installationen kan inte fortsätta. Tryck ner F3 för att avsluta."
Jymdis skrev:
Om du inte har provat det redan, prova med en Windows XP med SP2. Där är en massa SATA kontrollers tillagda jämfört med tidigare installationer.
okej, det kanske man ska ta och testa, måste bara få fram en XP skiva då!
allt är som sagt värt ett försök just nu!
tack.
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inläggvad har du för modell på moderkortet samt vilket fabrikat.
Är de en typ Dell eller HP så ge mig modellnamn på datorn så fixas de lätt
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg
mayday skrev:
eMM OK
Chill...
Den nödvändiga modellbeteckningen är redan publicerad i denna tråd. All information man behöver går att få genom partnumret 8194-D1G.
Vi talar om en IBM, inte ett hemmabygge. :)
mayday skrev:
vad har du för modell på moderkortet samt vilket fabrikat.
Är de en typ Dell eller HP så ge mig modellnamn på datorn så fixas de lätt
här är infon som rickard sagt:
IBM 8194-D1G och det är en IBM
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägghittar faktiskt ingenting där
kan ej hitta några separat drivare för ditt controlerkort
fick du inte med några skivor med datorn ?
mayday skrev:
hittar faktiskt ingenting där
kan ej hitta några separat drivare för ditt controlerkort
fick du inte med några skivor med datorn ?
nej det är det som är så konstigt, fick inte med en enda skiva :/
vet dock att det finns någon recovery partition på datorn..
men som det ser ut nu kan jag varken nå bios eller installera om XP eftersom datorn inte hittar någon hårddisk..
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inläggBIOS bör du absolut kunna nå men endast efter att datorn har varit avstängd. Man når inte BIOS genom att bara göra en "reset".
Pröva F1 eller F2 direkt efter att du har slagit till strömmen.
Rikard skrev:
BIOS bör du absolut kunna nå men endast efter att datorn har varit avstängd. Man når inte BIOS genom att bara göra en "reset".
Pröva F1 eller F2 direkt efter att du har slagit till strömmen.
tack för det.. nu kan jag nå BIOS men får ingen ordning på problemet..
läste i IMBs manual jag fick med vi dköpet att om man inte kan nå hårddisken el dyl. kan de skicka ut en recovery cd.. låter ju perfekt. men deras hemsida är värdelös och hittar inget nummer till supporten :/
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inläggJag gav upp ang den gamla hårddisken nu.
har vart och köpt en ny idag. installationen gick bra men nu kommer ett nytt prblem.. IBM´s drivers and software sektion på hemisdan är as rörig. och jag hittar inte rätt drivrutiner..
kommer inte ens ut på internet på datorn utan rätt drivrutiner.
på vår andra dator som är en fujitsu är det bara till att gå in på deras hemsdia och laddahem så fungerar det.. här finns det 76 träffar :/ blandade uppdateringar ... det smidigaste vore om det fanns nått stort paket man kunde ladda ner...
ingen som har lite erfarenheter kring detta?