webForumDet fria alternativet

fel medelande vid omformatering...

Windows

41 svar · 2 012 visningar · startad av richardjoha

Medlem sedan okt. 2005787 inlägg
Frågan#1

Hej, ska formatera om hårddisken och startar upp med xp skivan.
den läser automatiskt in tills jag får upp en meny med 3 val.. jag trycker "enter" och väljer "installera xp bla bla bla.." möts efter det av fäljande fel medl..

"Det går inte att hitta någon hårddisk på datorn.

Kontrollera att hårddiskenheterna är inkopplade och ordentligt anslutna till datorn. Kontrollera också att alla diskrelaterade maskinvarukonfigurationer är korrekta. Du kanske behöver köra ett installations program eller ett diagnostikprogram levererat av maskinvarutillverkaren.

Installationen kan inte fortsätta. Tryck ner F3 för att avsluta."

Vad ska jag göra?! bifogar en bild på hårddisk kopplingen, har haft den frånkopplad lite och är inte expert på datorer...

2.jpg
Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Vild gissning, efter ett par glas vin.
Du har en hårddiskkontroller som kräver särskilda drivrutiner. Ta en titt på http://support.microsoft.com/kb/314859/EN-US/

Rikard skrev:

Vild gissning, efter ett par glas vin.
Du har en hårddiskkontroller som kräver särskilda drivrutiner. Ta en titt på http://support.microsoft.com/kb/314859/EN-US/

innebär detta att man måste ha särskillda drivrutiner för att kunna formatera om hårddisken med Xp skivan?!

bump. nu är det panik :/

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Som det ser ut (och med tanke på din tidigare tråd om en hårddisk som inte passade) verkar du ha en SATA-disk.

SATA stöds inte per automatik av XP utan där krävs en diskett med drivrutiner för att XP via moderkortet ska hitta hårddisken.

Om ditt moderkort har SATA-kretsar (dvs du ansluter direkt från hårddisken till moderkortet) följde det säkerligen med disketter med dessa drivrutiner med moderkortet.
Har du skaffat ett kontrollerkort är det i den lådan du ska leta.

Hittar du inget därhemma, sök på tillverkarens sida, leta rätt på ditt moderkort (eller kontrollerkort) och leta efter "SATA drivers" eller liknande.

När du har hittat rätt (kan iofs ta ett par försök, det gjort det för mig) kör du igång med XP-skivan igen och följer sen texten i Rikards länk: During the text-mode phase of the setup process, Windows pauses briefly and prompts you to press F6.
Tryck på F6, tryck i disketten och välj sen rätt drivrutin i listan som visas. Om det är fler som visas kan det även här ta ett par försök innan du hittar rätt. ;)

Tack för era inlägg.. men fan, har nu letat och letat i snart 2h.. :/ hittar inte rättdrivrutinger alltå.. har testat alla de tre översta http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.8db0c3d6932ced37294198b091346068/?channelpath=%2Fen_us%2FSupport%2FSoftware+Downloads/Top Downloads

men det fungerar inte ändå, och om jag läser och förstår rätt är det med hjälp av dessam man får det att fungera..

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Vad jag kan se så är det program för att sköta hårddisken. Det du skall leta efter är drivrutiner till moderkortet för sata.

Vad har du för modellbeteckningar på hårddisken och moderkortet? Klarar moderkortet SATA eller kör du kontrollerkort?

:stefan: skrev:

Vad har du för modellbeteckningar på hårddisken och moderkortet? Klarar moderkortet SATA eller kör du kontrollerkort?

moderkortet klarar SATA, den svarta lilla sladden går mellan moderkortet och hårddisken..

Okej, men du behöver uppenbarligen drivrutiner för att XP ska upptäcka SATAdisken - det behövdes för mig och jag har också disken direktansluten till moderkortet.

okej om jag fattat det hela rätt:

http://www.maxtor.com/portal/site/maxtor/menuitem.8db0c3d6932ced37294198b091346068/?channelpath=%2Fen_us%2FSupport%2FSoftware+Downloads%2FView+By+Category%2FHard+Drive+Kits%2FATA-SATA+Family

Diagnostics
PowerMax 4.23
PowerMax 4.23 - BR
PowerMax 4.23 - SP

(POWERMAX AVNVÄNDS FÖR FELSÖKNING BORTAGNING AV REDAN INSTALLERAD PROGRAMVARA?!)

Utilities
MaxBlast 4
MaxBlast 4 Bootable CD .ISO Image File
MaxBlast 4 For Windows
Maxtor Big Drive Enabler

(HÄR UNDER UTILITIES KÄNNS DET SOM DET HETTAR TILL LITE, MEN SIDAN ÄR RÖRIG OCH PÅ ENGELSKA, :/ HITTAR INGA DRIVRUTINER FÖR MIN HÅRDDISK, )

okej om jag fattat det hela rätt:

http://www.maxtor.com/portal/site/maxtor/menuitem.8db0c3d6932ced37294198b091346068/?channelpath=%2Fen_us%2FSupport%2FSoftware+Downloads%2FView+By+Category%2FHard+Drive+Kits%2FATA-SATA+Family

Diagnostics
PowerMax 4.23
PowerMax 4.23 - BR
PowerMax 4.23 - SP

(POWERMAX AVNVÄNDS FÖR FELSÖKNING BORTAGNING AV REDAN INSTALLERAD PROGRAMVARA?!)

Utilities
MaxBlast 4
MaxBlast 4 Bootable CD .ISO Image File
MaxBlast 4 For Windows
Maxtor Big Drive Enabler

(HÄR UNDER UTILITIES KÄNNS DET SOM DET HETTAR TILL LITE, MEN SIDAN ÄR RÖRIG OCH PÅ ENGELSKA, :/ HITTAR INGA DRIVRUTINER FÖR MIN HÅRDDISK, )

Är det MaxBlast 4 For Windows jag ska använda?!

Vet att det finns många duktiga här på WF. behöver verkligen er HJÄLP!

:x :x :x

(y) (y)

Nja, jag skulle leta på moderkortstillverkarens site. Först hitta exakt just ditt kort och därifrån leta bland drivers för hårddiskar.

Vad har du för modellbeteckning på moderkortet?

medellbetäckningen är: IBM FRU PN 73P0595

Det borde finnas en modellbeteckning på utsidan av datorn. Vad står det på den?
Den ska vara uppbyggd enligt följande exempel: 2668-KHU

Rikard skrev:

Det borde finnas en modellbeteckning på utsidan av datorn. Vad står det på den?
Den ska vara uppbyggd enligt följande exempel: 2668-KHU

8194-D1G är datorns modellbeteckning.

Drivrutiner till din dator hittar du här: http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/product.do?template=/productpage/landingpages/productPageLandingPage.vm&brandind=11&familyind=121121&machineind=121279&modelind=122162&partnumberind=0&subcategoryind=0&doctypeind=9&doccategoryind=0&operatingsystemind=121210&validate=true&nextdocumentset=1

Det ser ju inte ut som att du ska behöva en särskild drivare för att köra den disken. Har du återställt BIOS samt sett till att hårddisken är boot-volym?

Så fort jag startar datorn nu får jag upp följande text:

PXE-E6I: Media test faliure, check cable.

PXE-M0F: Exiting Intel boot agent

1962: No operating system found.

Press F1 to repeat boot sequence.

Jag kommer alltså ingen vart, och om jag startar med XP skivan och kör hela F6 steget för att installera en drivrutin för SATA hårddisken stannar det också, pga att jag inte hittar drivrutiner för att installera XP på den disken.. :/

jobbigt läge, hjälp om ni kan..

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

vad gör du på maxtors hemsidan ... dom tilvärkar inga controlerkort.

Gå in på din morderkorts tilvärkares hemsida om det är integrerat.
Har du ett Pci kort så går du in på deras hemsida,
har du det inbygt på moderkortet så har du nog program från moderkortstilvärkarens cdskiva som du gör en drivrutins diskett med.

mayday skrev:

vad gör du på maxtors hemsidan ... dom tilvärkar inga controlerkort.

Gå in på din morderkorts tilvärkares hemsida om det är integrerat.
Har du ett Pci kort så går du in på deras hemsida,
har du det inbygt på moderkortet så har du nog program från moderkortstilvärkarens cdskiva som du gör en drivrutins diskett med.

Men är det drivrutin till moderkortet som krävs för att jag ska kunna installera XP på hårddisken?

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)