webForumDet fria alternativet

NT4 domänkontroller -> 2000 server

1 svar · 343 visningar · startad av nitro2k01

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Jag har en dator med NT4 som hårddisken har kraschat på (Corrupt Master File Table) som också råkade vara domänkontrollant. Nu vill jag manuellt överföra rollen som domänkontrollant från den till en dator med w2k server. Går det, isf hur? Jag antar att jag behöver kopiera åtminstone en del certifikat?
Jag har satt in den korrupta disken i w2k-burken och kan läsa åtminstone vissa filer.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det där är rätt enkelt att hantera, om vissa kritiska filer finns kvar.

1. Installera en ny NT4-server som PDC med exakt samma inställningar som tidigare (datornamn, IP-adress osv.). Installationskatalog C:\WINNT.
I slutet av installationen kommer den att genomföra en drös med säkerhetsinställningar på en del filer och därefter starta om. Stäng av datorn i samband med att startar om.

2. Installera ytterligare en NT4-serverinstallation på datorn i katalogen WINNT2.
Syftet med denna installation är att komma åt filstrukturen på disken. Om du kan göra det på annat sätt så går det lika bra.

3. Anslut den trasiga disken med hjälp av installation två (WINNT2).
Kopiera alla filer från katalogen \WINNT\sytem32\Config från din trasiga disk. Jag kommer inte ihåg exakt vad filerna ligger men det handlar om filerna security, sam, hardware och några till. Alla ligger i samma katalog. Dessa kopierar du till din nya NT4 PDC-installation på den disk som är hel. Ersätt alltså de filer som ligger i katalogen C:\WINNT\system32\Config

4. Starta om datorn med C:\WINNT-installationen.
Datorn är nu en reparerad PDC. :)

5. Uppgradera till Win2k om du så vill.

Disaster Recovery à la Rikard -02... ;)

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)