webForumDet fria alternativet

USB-enhet som inte känns igen

Windowsur Windows

5 svar · 429 visningar · startad av DanneSt

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg
Frågan#1

Får nåt spel på min skräp-burk nu (HP-dynga!)!!!

Kan nån hjälpa mig att bli av med problemet att Windows titt som tätt "tappar" kontakten med USB-enheter?
Jag har bl.a. tre olika skrivare kopplade via USB och dessa fungerar ett tag, sen helt plötsligt (ofta mitt under en utskrift) så plingar det till och Windows meddelar glatt att den inte "känner igen" en USB-enhet...

Samma händer med andra enheter som musen, ritbordet, externa hårddiskar m.m.

Fruktansvärt irriterande!!

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Det låter som om du har många strömförbrukare inkopplade, USB:n klarar bara att leverera 500mA per "port", testa med att plugga ur några av enheterna. Det andra som slår mig är att du kan ha strömsparfunktionerna för "USB-root-hubben" påslagen.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

köp en usb-hubb med externström.

Har vissa av enheterna kopplad i en hubb, som drivs på egen strömtillförsel. Det hjälper inte alltså! Och även om jag kör en enda skrivare i en förinstallerad intern USB-port så "glappar" den efter ett tag.

Kan det vara nåt tok i nån USB-drivrutin?

klös skrev:

Det andra som slår mig är att du kan ha strömsparfunktionerna för "USB-root-hubben" påslagen.

Hur menar du? Är det en windowsfunktion?

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Ja, öppna enhetshanteraren och "bläddra vidare" till USB och under någon av flikarna finns det alternativ för energisparfunktioner...

Hmmm, kollade igenom alla USB-enheter men ser ingen påslagen sparfunktion någonstans.

Dock ser jag att varje port har 500 mA tillgänglig ström var, och en av dem vill ha 100mA för en "masslagringsenhet" samtidigt som min trådlösa nätverks-USB-plugg kräver 500 mA! Jag ska se vad som händer om jag sätter den i någon annan USB-port...

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)