Någon som vet vad sqm-filer är för något?
Under C: finns 40 st sqm-filer som dolda filer.
sqmdata00.sqm
sqmdata01.sqm
o.s.v
sqmnoopt00.sqm
sqmnoopt01.sqm
o.s.v.
Datorn är en bärbar HP med Windows XP.
15 svar · 20 709 visningar · startad av Patrik Nylin
Någon som vet vad sqm-filer är för något?
Under C: finns 40 st sqm-filer som dolda filer.
sqmdata00.sqm
sqmdata01.sqm
o.s.v
sqmnoopt00.sqm
sqmnoopt01.sqm
o.s.v.
Datorn är en bärbar HP med Windows XP.
filext rapporterar det som en fil relaterad till Operation Flashpoint. Har du det spelet installerat?
"Software Quality Metrics" - Windows Live messenger.
Nej. Har inga spel på denna datorn. Hittade något på ett norskt forum om att det kan vara filer från senaste versionen av MSN (Windows Live Messenger) men vet inte om det stämmer.
OK. Tack stoffe.
Som länken till newsgroups säger ser det ut som om det kan vara Service Quality Monitor som bl.a. finns i messenger. Dock borde filerna ligga i din messengerprofil, såvida de inte kommer från någon gammal version av messenger. Bara att radera om du kör Live messenger.
Klickar alltid bort sådana program, så jag har tyvärr inte sett detta själv :)
Ne, så gammal kan inte versionen vara. Datorn köpte jag förra fredagen dvs. för exakt en vecka sedan. Messenger installerade jag från msn.com i lördags. På min andra äldre dator uppdaterade jag MSN Messenger till Live Messenger för ca. 2 veckor sedan och där finns endast fyra sqm-filer men då i MSN Messenger-katalogen.
Med "äldre" menas nog innan version 8 :)
sqm filer
Hej!
Jag har nyligen installerat Live Messenger och får kontinuerligt en massa sqm-filer på någon kb.
Vad är detta. Kan man utan problem "deleta" dem. Vad har de för syfte.
Tacksam för svar från någon som råkat ut för samma och vet mer än jag./Sten
Service Quality Monitor som skrives ovan. D.v.s. du har klickat i att du vill hjälpa Microsoft att göra produkten bättre (eller iaf inte klickat ur det).
Tools-Options-General
legis skrev:
Service Quality Monitor som skrives ovan. D.v.s. du har klickat i att du vill hjälpa Microsoft att göra produkten bättre (eller iaf inte klickat ur det).
Tools-Options-General
Tror du att jag kan "deleta" dem utan problem. De börjar bli rätt många. Tar upp en hel skärm och växer i antal hela tiden./StenW
Det är bara att ta bort.
Alla sqm filer är en del av Microsoft's "Program för kvalitetsförbättring" och undersökning om hur du använder msn. För att folk inte ska vet allt om det så har man valt att dölja filerna antar jag. För att slippa att det skrivs filer MÅSTE man välja att inte vara med i deras utvecklings undersökning. Detta gör man genom att:
Klicka på "Hjälp" menyn och där välja "Program för kvalitetsföbättring" (Dah).
Där klickar man lite fint i "Jag vill inte delta just nu" och sedan "OK".
Om man nu har kvar några .sqm filer kan man lugnt ta bort dem.
Problemet löst!
Frågor? Skriv till min msn. Jag reggade mej bara här för att det inte verkar vara så många som svarat på hur man löser det här problemet, men många som oavslutade trådar runt om på nätet med folk som har problemet.
Med tanke på frågeställningen var "problemet" löst på inlägg #3 & #6 , hur man stänger av feedback funktionen står på inlägg #10.
Det var inte riktigt löst.Om man inte väljer att INTE vara med i undersökningen så kommer filerna fortfarande att skapas, Även om man inte väljer att vara med. Därför har nog frågan fortsatt att komma upp. Man får frågan om man vill vara med i Microsoft's undersökning för att göra programmet bättre, men det är tydligen inte samma undersökning som skapar .sqm filer. I alla fall inte enligt Microsoft som låter Live Messenger fortsätta skapa filer fram till man gör som jag beskrev tidigare. Har jag fel så kanske det är så på tidigare versioner, men efter att ha rensat ur min dator helt och återinstallerat bland annat messenger så insåg jag att det var så här man blev av med problemet, eftersom ett enkelt "nej" inte duger för Microsoft.
Kör en regmon/filemon och kolla resultatet.