webForumDet fria alternativet

Wind XP Proff.

8 svar · 1 131 visningar · startad av Netstamps

NetstampsMedlem sedan nov. 2001310 inlägg

Hallå

Jag har kört med Wind XP Proff. Nu så har min dator rasat totalt. Progget var med vid ett datorköp.

Nu vill jag installera progget på min nya dator. Men det är ju en one-linereg av progget. Hur gör jag för att regga in det på nytt?

Tacksam för svar

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Kontakta återförsäljaren och ev. Microsoft.

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

På din nya dator? Är det ny hårdvara? Då är det säkerligen ny licens som gäller om Win XP följde med vid förra köpet (OEM-licens).

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Windows kostar pengar. Närmare bestämt 3745 för XP Professional. XP Home är lite billigare, 2495 kronor.

Om du inte vill betala något så finns Linux som är gratis:
http://ftp.port80.se/ubuntu-cd/kubuntu/6.06/

Nuförtiden är det bara spel och komponering jag känner till som är lite dåligt representerat i Linux. Annars finns allt, till och med mer än för Windows, och de flesta program är gratis.

MarckusMedlem sedan dec. 2001144 inlägg

Eller så köper du OEM versionen av XP Pro/Home.

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Precis som Rikard skriver så är det ÅF som har ansvar att ge dig en giltig licens-nyckel om det är en OEM-version som medföljde datorn, har du köpt datorn från privatperson så är säljaren skyldig att ge dig licens-nyckeln vid köpet, om det inte är en OEM version så ska densamme dessutom ge dig orginal-mediat med operativsystemet

Om du har "råkat ut" för en pirat-version så finns det möjlighet att till ett kraftigt reducerat pris köpa en licens-nyckel online hos Microsoft (XP pro) som du kan använda vid ominstallation, tillhörande media kommer på posten efter nån vecka eller två, 1281 sek ink moms gäller för Sverige. Det enklaste är att gå till Windowsupdate och klicka vidare när den "upptäcker" att det är en ogiltig licens-nyckel, om det nu är fallet.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

dumt att köpa XP licens nu,Kör linux ett par månader och köp en för Vista efter nyår :)

TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg

stoffe-2k skrev:

dumt att köpa XP licens nu,Kör linux ett par månader och köp en för Vista efter nyår :)

Frågan bara efter vliket nyår §e

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

stoffe-2k skrev:

Kanske det, men det var det han frågade efter ;)

Dessutom är du berättigad till en uppgraderings-nyckel för kommande Vista även med genuine advantage köp online av XP pro nyckel så tot sett blir det inte dyrare än om du avvaktar och köper Vista premium eller Ultimate som kommer ligga på mellan 4-6000 sek ink moms retail.

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)