antipentAMedlem sedan maj 2006297 inlägg
Jag har problem med SATA för x64.
Jag har ett ASUS A8V Deluxe-moderkort med promise fasttrak TX4000 / 378 eller nåt i den stilen.
Jag har 3 SATA-diskar, två av dem fungerar fint. Den tredje hittas av bios men inte av windows. Alla SCSI-controllers funkar enligt enhetshanteraren. Jag vet att 2 av SATA-portarna på kortet är "vanliga", och 2 är för raid ELLER för vanlig användning, och att man måste ange vilken typ man vill köra dem som i bios (och den driven som inte funkar är ansluten till en av dessa portar). Jag har angett att de ska köras som "vanliga" i bios, och det funkade fint innan jag installerade x64.
Nu funkar det inte alls med den driven, och jag har ingen aning om hur jag ska felsöka det heller. Har testat allt jag kunnat komma på.
Tips?
JymdisMedlem sedan mars 20015 637 inlägg
Kollat efter uppdaterade drivare på deras hemsida, avsedda för x64 då såklart?
Naturligtvis... Drivrutinerna verkar som sagt funka fint, den bara hittar inte driven.
Jag misstänker att det KAN ha att göra med att den är flaggad som "hidden" (hade problem med det förra gången jag installerade om windows också, alla gamla drives var gömda från disk management).
Tyvärr vet jag inget sätt att fixa det om man inte har nåt i stil med partition magic (vilket jag inte har för tillfället).
JymdisMedlem sedan mars 20015 637 inlägg
Hur vet du att drivrutinerna fungerar fint om den inte hittar hårddisken?
Jag menar, visst om du ser dom två första är det väl okej men det kan vara något adresseringsproblem i just x64? Är det x64 drivrutiner du kör?
Angående hidden så gissar jag att du följt följande:
http://support.microsoft.com/kb/918188/EN-US/
Jag vet inte om de fungerar fint, men de funkar enligt enhetshanteraren.
Givetvis är det x64-drivisar. Annars skulle det inte sett så bra ut i enhetshanteraren, misstänker jag.
Hade det varit adresseringsproblem hade det också synts i enhetshanteraren.
Jag kollade den där sidan, men jag vet inte hur man ska skriva det i diskpart.exe så det hjälper mig inte riktigt... vet du hur man gör får du gärna hjälpa mig =)
Nä, jag fixade det där med diskpart själv. Det var nog inget problem med hidden, för den listas inte där heller.
Då lär det ju vara drivrutinerna ändå. Skit.
Vet inte hur jag ska få tag på fungerande drivisar.
Uppdatering:
Jag hittade nya drivrutiner. De VERKAR funka fint, förutom det lilla problemet med att hårddiskar som är anslutna till skiten inte funkar. Jag bytte och satte hårddisken i fråga i en av de andra SATA-portarna (som körs med VIA RAID istället för Promise FastTrak), och då funkar hårddisken finfint. Sätter jag en annan hårddisk i Promise-porten så funkar den inte den heller.
Jag undrar lite om det kan vara så att Promises drivisar förvisso är 64-bitars, men kanske inte till AMD64 utan snarare Intel64...?