webForumDet fria alternativet

jobbigt problem :/

2 svar · 341 visningar · startad av zagabar

zagabarMedlem sedan aug. 20062 inlägg

Jag vill formatera en systempartition och jag har då kollat upp det lite och sett att för att kunna göra det så måste man stoppa in XP-skivan för att komma till XP's installation och där ska man tydligen kunna formatera partitionen. Problemet är att den inte vill starta skivan fasst jag har stoppat i den. Jag har även provat att ställa in i BIOS att den ska Boota från skivan men den gör det ändå inte.

På systempartitionen jag vill formatera fanns XP förut men det kruppade ihop så jag blev less och tog bort windowsmappen manuellt efter att jag hade installerat XP på en annan hårddisk.

Om det finns någon här som vet hur man får den att boota från skivan, eller kan något annat sätt för att formatera en systempartition så skulle jag uppskatta hjälpen mycket.^^

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Om du har en fungerande xp-installationsskiva borde den boota från den om du har ställt in bios korrekt.

Gällande formateringen borde fdisk fungera.

zagabarMedlem sedan aug. 20062 inlägg

Hur får man tag på FDisk då? Och xp-skivan fungerar eftersom det kommer upp på autostart. Jag kanske ställde in fel i BIOS. Det stod så här:

Primary BOOT device: FLOPPY
Secondary BOOT device: HDD-0
Third BOOT device: (jag kommer inte ihåg vad som stod här men det var typ L1343 eller något)

Jag ändrade Primary BOOT device till CD-ROM.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)