DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Sitter i Windows XP och försöker formatera det som en gång var en systempartition, men som inte längre är det. Dock, när jag försöker köra det i XP inbyggda formateringsverktyget så får jag bara meddelandet att det inte går utan att jag måste avsluta alla program som använder disken (vilket inte borde vara något alls), stänga ner alla diskverktyg (kör inga så vitt jag vet) samt stänga ner alla fönster som visar disken (vilket är gjort).
Ungefär här är jag nu. Ska väl också tilläggas att jag kör via remote desktop, om det nu kan spela in.
Någon?
Tack på förhand.
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Om du går in i start -> run och skriver compmgmt.msc går ner till disk-verktyg och kollar vad det står för info om disken. (System, eller systemstart, aktiv eller boot). Om några av detta står går det inte (?) att formatera enheten.
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Den stod som "Aktiv". Försökte jag formatera där, i Diskhantering, så kunde jag framtvinga en formatering men "det kan uppstå oväntade fel i programmen som använder disken". Då är ju bara frågan om det verkligen är några program som använder den eller om jag ska köra en framtvingad formatering. Som sagt, den används ju inte så. Märkligt. :)
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Longshot: ladda ner FileMon från https://www.sysinternals.com och sätt ett filter på t.ex. F:, eller vad nu din enhet har för benämning. Sen kanske du kan döda processen, om den hoggas, med det är tveksamt.
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Den partition som står som aktiv är den som operativsystemet ska boota från (den bios vandrar till först, tror även att det är den som mbr-ligger på, men är inte helt säker).
Du skulle ju kunna prova att sätta en annan partition som aktiv, men det är inte säkert attt systemet bootar då.
Du ska även kunna formatera den iom att MBR inte överskrivs vid en vanlig formatering.
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Märkligt, förstår inte varför den ska boota från den disken/partitionen eller varför den ens är aktiv. Jag har ju en ny systempartition som datorn startar upp med. Av de fyra partitioner jag har så står en som systemdisk (och det är min systempartition), en aktiv (min gamla systempartition, en annan fysisk disk) och de två sista är "omärkta" eller vad man ska kalla det.
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg Plocka ur disken och se om systemet bootar gör det det så borde det ju inte vara några problem att rensa den.
Kanske hade du windows på den innan du bytte disk så står den som aktiv sen tidigare bara?
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Sjodahl, hade han haft fysisk tillgång till datorn hade det ju inte varit nåt problem att använda ett textbaserat grännsnitt i form av fdsik och format, som jag förstår det använder de RD.
Du skulle ju kunna t dig en koll på vad det ligger för filer i roten på den nya sys-disken och den gamla. (Visa dolda filer och system-filer.)
Finns de system-filer som fanns på den gamla sys-disken på den nya (typ boot.ini, ntldr osv.) ska det nog gå bra.
En brasklapp dock - du ska nog inte göra den nya sys-disken till den aktiva, då den antagligen inte innehåller MBR.
Har du fysik tillgång till datorn är det ju inga problem att skriva om MBR också med hjälp av: fdisk /mbr (detta görs via återställnings-konsollen som man kan ladda in från windows skivan om man bootar från den.)
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Tja, det kanske är lika bra att avvakta tills man är på plats och har pejl på grejorna helt enkelt. Jag tänkte ju frigöra lite utrymme så här på distans men så enkelt fick det tydligen inte vara. ;)
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg du skulle ju kunna köra en "del * /f /s /q" för att ta bort all data (peka dos-prompten till den mapp du vill börja i) den tar bort alla undermappar också.
se till att inte göra det i roten av den gamla systemdisken i fall det skulle finnas någon viktig fil där.. :)
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Men, varför skulle den gamla systemdisken användas alls av systemet? Det är det jag inte har greppat så här långt. :)
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Nu går vi igenom det. :)
Det är inte säkert att den används alls av windows, men är den markerad som aktiv är det den disken som bios vänder sig till först när det har blivit inladdat, dvs - den letar efter ett Master Boot Record (MBR). Några enkla regler:
- En aktiv partition måste ligga på en disk som har ett MBR
- Är partitionen i fråga en logisk enhet, kan den ej märkas som aktiv
- En dator kan endast ha en aktiv partition per disk
- Tar du bort eller ändrar på en aktiv partition kan det innebära att ditt system inte startar
- Systempartitionen måste vara av typen primär, den ska även vara märkt som aktiv om det är den som ska användas vid uppstart.
- Som jag sade: det kan bara finnas en aktiv partition per disk. Med du kan ha flera diskar som var för sig kan ha en aktiv partition - dock kan systemet endast starta från en disk, vilket innebär att de inte kan vara markerade som aktiva samtidigt.
- Du kan ej heller sätta en existerande dynamisk disk/volym som aktiv, du kan däremot skapa en ny dynamsik volym från en existerande standard (basic) volym. När volymen har blivit konverterad blir det som en vanlig enkel aktiv enhet. Om den aktiva partitionen/volymen inte är den nuvarande boot eller system enheten, tappar den sin plats i partitionstabellen och kan därmed ej längre vara aktiv.
Hoppas ovanstående inte blev för komplicerat.
För att nu vidga vårat perspektiv kan vi kolla hur jag med mina 5 hårddiskar har vårat uppsatt. :)
D: Aktiv
E: Systemstart (Boot på engelska)
C: System
Vad innebär detta konkret?
Jo, D: (egentligen multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)), den aktiva enheten innehåller mitt MBR så när bioset är klart, letar den efter denna enhet som bl.a berättar att på E: (egentligen multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)) finns filerna som windows behöver för att botas, här hittar den boot.ini som pekar på C:\WINDOWS (egentligen multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS).
Konklusion kolon:
Så vitt jag förstår har du en partition som heter aktiv med inte systemstart (boot), samt en partition som heter system.
Vilket får mig att tro att du har ditt MBR på din gamla systemdisk, du kan dock ha dina boot-filer på din nya eller din gamla disk.
Enklaste sättet att avgöra om din gamla fortfarande är systemstartdisken är att visa dolda- plus systemfiler på den nya disken och se om den innehåller de filerna som används vid systemstart. Du kan ju jämföra med din gamla systempartition som garanterat innehåller dem.