webForumDet fria alternativet

Rättigheter Win2K3 Server

Windowsur Windows

9 svar · 756 visningar · startad av MickeA.com

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Tjena
Har sökt en del här och förstått att fler verkar ha problem med nästan samma sak.
Det är så att jag har en "lekserver" i köket som jag lånat från jobbet, med Win2K3.

Den är i princip helt ren, det som finns är IIS 6.0, php,phpMyAdmin, MySQL.
Jag har delat ut c:\inetPub\wwwroot och lagt till den som nätverksdisk på "min vanliga" dator.
När jag går in på servern via nätverksdisken, så kan jag inte skapa filer / mappar, byta namn osv. har bara läsrättigheter.

Trots att jag loggade in som administratör när jag öppnade nätverksenheter första gången håller den på såhär.

Vidare så har jag ett ännu konstigare problem.
Jag har kört en hel del via fjärrskrivbord till datorn och lagt upp lite mappar och sånt och när jag skulle kolla en sida jag lagt på servern så fick jag "404 - Sidan kan inte hittas..."

Men mappen fanns och det var rättstavat osv.
Höll på att felsöka fram och tillbaka tills jag upptäckte en sak med rättigheterna. Det fanns visst en användartyp som heter "Användare via fjärrskivbord".
Jag lade till den på c:\inetpub\wwwroot och gav den fullständiga rättigheter.
Nu kan jag döpa om dessa mappar till nästan vad som helst, men använder jag punkt i mappnamnet så säger webbläsaren "404-sidan kan inte hittas..."
Detta trots att det finns en annan mapp i wwwrooten med punkt i namnet, som en annan kille lagt upp via ftp.

Skulle behöva reda ut det här, för någonting är ruggigt tokigt.
Jag vill alltså ha så att jag har fullständiga rättigheter både via fjärrskrivbordet och när jag går in på disken via nätverksenheten.

Förslag?

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Du blandat ihop en väldigt många olika grejer här.

1. Om du går in via IIS (webdelningen) blir adressen http://servernamn/. Här har du två rättigheter som påverkar om du får modifiera filer - dels NTFS rättigheter och dels rättigheterna i IIS.
2. Om du går in via fildelning blir adressen \\servernamn\mapp. Här har du två rättigheter som påverkar om du får modifiera filer - dels NTFS rättigheter och dels fildelningsrättigheter.
3. När du går in via fjärrskrivbord är det precis som du sitter vid datorn, alltså NTFS rättigheter på mapparna. Den användare du är inloggad som för tillfället är den som behöver rättigheterna.

Alltid när det gäller rättigheter är det de minst tillåtande som är gällande.

Jymdis skrev:

3. När du går in via fjärrskrivbord är det precis som du sitter vid datorn, alltså NTFS rättigheter på mapparna. Den användare du är inloggad som för tillfället är den som behöver rättigheterna.

Med det funkade inte att genom fjärrskrivbord från början, det gick endast att läsa.
När jag lade till fullständiga rättigheter på anv. "Användare via Fjärrskrivbord" funkade det.

Hur kan det klomma sig?

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

MickeA.com skrev:

Med det funkade inte att genom fjärrskrivbord från början, det gick endast att läsa.
När jag lade till fullständiga rättigheter på anv. "Användare via Fjärrskrivbord" funkade det.

Hur kan det klomma sig?

hum :) Det skulle vara om du har nån deny på remote desktop user / användare via fjärrskrivbord. Eller så missar jag nåt ;)

Jymdis skrev:

hum :) Det skulle vara om du har nån deny på remote desktop user / användare via fjärrskrivbord. Eller så missar jag nåt ;)

Hmm, aha, k.
Om jag säger såhär då, för jag måste få det här att funka schysst.

1. c:\inetPub\wwwroot ska finnas tillgänglig som en nätverksdisk, där jag ska ha full behörighet som administratör, lokalt och även via fjärrskrivbord.
2. Alla mappar i denna katalog ska ha skrivrättigheter för IUSR_WIN2K3, eftersom vissa script i nuläget returerar "Åtkomst nekad".

På punkt två, har jag delat ut mappen och angett att IUSR_WIN2K3 har fullständiga rättigheter.
Ändå får jag "Åtkomst Nekad" när jag ska ladda upp / skapa / flytta / radera filer med FSO resp. AspUpload, vilket är konstigt.

Det verkar som om något även strular via fjärrskrivbordet, eftersom mappar som jag döper om, som innehåller en punkt i namnet, ger "Sidan kan inte hittas" i Webbläsarna.
Kan tillägga att jag gjort allt ovan (tilldelat rättigheterna) när jag varit inloggad på burken via fjärrskrivbordet.

Hur ska jag göra?!

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jag föreslår att du söker efter guider på microsoft.com för det brister i ganska grundläggande saker ovan :)

En sak som är lätt att svara på är dock mappar med punkter i namnet. Det beror helt på vad för typ av mappar du har. Heter de t.ex. mapp.com så stoppas detta eftersom exekvering inte tillåts och .com är säkert mappad på servern som en extension som exekveras. Det du kan testa är att surfa till mappen med "/" i slutet för att tala om för IIS'en att du försöker ansluta till en katalog och inte en fil.

legis skrev:

JEn sak som är lätt att svara på är dock mappar med punkter i namnet. Det beror helt på vad för typ av mappar du har. Heter de t.ex. mapp.com så stoppas detta eftersom exekvering inte tillåts och .com är säkert mappad på servern som en extension som exekveras. Det du kan testa är att surfa till mappen med "/" i slutet för att tala om för IIS'en att du försöker ansluta till en katalog och inte en fil.

Jo, tänkte att det var någonting sådant.
Min mapp som inte funkar heter "team-so.com" och den funkar som sagt sålänga jag inte har ".com".
Det konstiga är att en annan mapp som heter "mte.se" funkar skitbra, beror det på att den skiljer sig mellan ".com" och ".se" ?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

.se är ingen extension som exekveras i ditt operativsystem, vilket däremot .com är. Detta är stoppat medvetet i IIS.

legis skrev:

.se är ingen extension som exekveras i ditt operativsystem, vilket däremot .com är. Detta är stoppat medvetet i IIS.

Okej, då blir det till att sluta döpa mapparna efter domän, om dessa innehåller ".com".

Tack!

Hej igen
Får inte det här att funka, fattar inte vad det kan vara för fel.
Bifogar två dumpar av de inställda rättigheterna över inetpub resp. wwwroot.

Visst bör wwwroot "ärva" rättigheterna ifrån inetpub?
På "wwwroot" ser ni att det finns en användare jag aldrig sätt förut, "IIS_WPG".

Vad är det för något?
Är det själva IIS?

Det som inte funkar är allt som kräver skrivning till filer, tex. filuppladdning, öppna textfiler och flytta saker med script via webbserver.

Tack för all hjälp jag kan få!

InetPub.jpgwwwRoot.jpg
138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)