webForumDet fria alternativet

Frågor om Windows update

4 svar · 367 visningar · startad av Fcerha

FcerhaMedlem sedan jan. 200633 inlägg

Hej allihop!

Jag håller på och testkör ett nätverksprogram jag skrivit. Det tar emot data från ett nätbörsföretag. Det har tagit ett par månader och varit ganska svettigt eftersom det är det första riktiga programmet jag skriver, men jag tror
att jag är klar nu. En stor svårighet har varit att få programmet att logga in igen när kontakten av någon anledning brutits.

Nu skulle jag vilja att programmet stod och tuggade i någon vecka, sen tänkte jag vara nöjd med mig själv. Men nu på morgonen är programmet inte ens igång :-(. Visual Studio är stängt och samma sak är det med de andra program som var på igår kväll. I min logfil ser jag att sista registrerade aktiviteten var 01.55 i morse.

Nu undrar jag, har Windows update åstadkommit detta?
Tydligen, är min maskin inställd för automatisk uppdatering.
På Microsofts hemsida för Windows Update står det att 13/7 är senaste
datumet för uppdatering. Dessutom verkar denna sida "veta" om min dator
har uppdateringen eller inte(How do they do it ?)
Maskinen ser ju ut att ha startat om i alla fall.
Finns det någonstans i Windows man kan se om maskinen startat om?

Fredrik

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

I Tisdags var det senaste patch Tuesday, så ja mest troligt har din maskin startat om efter att ha installerat säkerhetsuppdateringarna. Kolla i Loggboken (Event viewer), där finns all info.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Mycket troligt att det är windows update som startat om maskinen, MS släpper uppdateringa andra tisdagen varje månad.

Fcerha skrev:

På Microsofts hemsida för Windows Update står det att 13/7 är senaste
datumet för uppdatering. Dessutom verkar denna sida "veta" om min dator
har uppdateringen eller inte(How do they do it ?)

När du kör Windows update så körs ett program som jämför vilka patchar du har installerade mot vilka som finns tillgängliga, (That's how they do it!)

FcerhaMedlem sedan jan. 200633 inlägg

>>That´s how they do it!

Jo, det kunde man ju gissa ... Det jag reagerade på var att information om vilka uppdateringar jag har och inte har låg uppe på sidan. Jag undrar hur
det går till när denna information uppdateras från klienten (mig).Kan det vara ASP?

Fredrik

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Du kör en ActiveX program/klient som "pratar" med servern.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)