webForumDet fria alternativet

Alt gr i Remote Desktop

16 svar · 892 visningar · startad av nitro2k01

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Jag sitter på jobbet med två datorer, och jag bestämde mig för att koppla två skärmar till samma dator, och köra RD mot den andra, så att jag också kan välja att använda arbetsytan från båda skärmarna till ena datorn.
Sgt och gjort, det verkade fungera bra, förutom att en mängd tangentbordskommandon inte ville funka genom RD, utan fångades upp av värddatorn. Detta löste jag enkelt genom att välja att skicka kommandon till fjärrdatorn i instöllningarna. Men då fick jag ett nytt problem på halsen.
Alt gr vill inte funka korrekt. När jag trycker ner alt gr måste jag hålla tangenten nere i ett par sekunder innan den tar, så tecken som snabel-a och backslash blir irriterande att skriva. Vad som mer är, så tror datorn att vanliga alt är nertryckt ett tag efter att jag har släppt alt gr, så om jag skriver [] i webbläsaren och sedan trycker vänsterpil för att skriva något mellan hakarna, så skickas jag bakåt, vilket i många fall gör att hela texten jag har skrivit försvinner, mao att rutan är tömd när jag trycker fram i webbläsaren.
Finns det någon lösning som får alt gr att funka korrekt?

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag hittade nu från annat håll. Så här ska man göra:
På klientdatorn: (Alltså den du ansluter från) Gå in i kontrollpanelen/nationella inställningar/Språk/Information. Om du bara har ett språk aktiverat, lägg till ett nytt, vilket som helst. Klicka sedan på snabbtangentsinställningar. Se till att det står (Ingen) på alla rader genom att klicka på Ändra tangentsekvens och kryssa av alla rutor. Sedan ok*3 och saken är biff!

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag håller bara inne CTRL samtidigt som jag använder Alt-Gr, så fungerar det utmärkt.

Eller?

Inte i PuTTY. Men hur som haver så är det en ren vanesak. Jag vill kunna trycka alt gr och + för att skriva \ utan att behöva tänka på att göra något annat.

PuTTY?

En ssh-klient.

Jo, det vet jag, men frågan rörde väl RDP?

Min kommentar gällde PuTTY genom RD. Jag gör alltså så att jag använder min gamla dator genom RD för allt som anväände den till innan, och min nya som utvecklingmaskin.

Jaha? Jag blev lite konfunderad bara eftersom du inte nämnt PuTTY någonstans i dina tidigare inlägg. :)

Bara för att det också är ett program för att ansluta till andra datorer? Undrar om du hade blivit lika konfunderad om jag t ex hade sagt att det inte funkar med Word. ;)

RD tolkar jag som Remote Desktop, vanligast känt som Microsoft's RDP-client med samma namn. Speciellt eftersom tråden är i Windows-forumet och dessutom för att PuTTY inte ens nämns i inläggen ovan.

Är det verkligen så förvånande? Hade det stått PuTTY någonstans i första inlägget, så hade det varit en annan sak. :)

Kolla igen:

Jag håller bara inne CTRL samtidigt som jag använder Alt-Gr, så fungerar det utmärkt.

Eller?

Inte i PuTTY.

Jag tycker det framgår ganska tydligt vad jag menar, nämligen att: att hålla ner fungerar men dock inte i PuTTY.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Gammalt känt problem. Tror jag har gjort en kommentar om olika lösningar bl.a. på itforum tidigare. Kommer inte att lösas förrän tidigast i longhorn.

nitro2k01 skrev:

Jag tycker det framgår ganska tydligt vad jag menar, nämligen att: att hålla ner fungerar men dock inte i PuTTY.

Okej, men du skrev det som att det inte fungerade alls. Mitt svar var på första inlägget och har inget med PuTTY att göra. Det var därför jag undrade.

Ja, jag vet iallafall att det fungerar, och du också tydligen.

legis skrev:

Gammalt känt problem. Tror jag har gjort en kommentar om olika lösningar bl.a. på itforum tidigare. Kommer inte att lösas förrän tidigast i longhorn.

Fast Longhorn har ju fått ett produktnamn nu, Vista. :D Men menar du att troligen inte kommer lösas ens i XP SP3 eller SP4 när/om dessa kommer?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Nej, Longhorn client har fått ett namn, inte server. Serverversionen heter fortfarande Longhorn. Nej, det kommer inte att lösas innan Longhorn enligt dagens plan.

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)