Hej, jag har en GPS (Garmin GPSmap 60CSx) som är ny, den har usb anslutning. Nu hade jag tänkt att använda den tillsammans med NetStumbler men upptäckte att NetworkStumbler bara har stöd för GPS genom COM port.
Nu har jag ingen sån kontakt på min laptop men om jag hade haft det hade jag kunnat köpa en adapter som gör om usb till COM-port.. men du har jag inte det så jag undrar om det finns nått program som lurar datorn att det är en COM-port eller nått nyare program som är som NetStumbler som stöder GPS med USB anslutning.
USB till Seriell/COM
11 svar · 4 264 visningar · startad av Pike
Jag har för mig att bland annat GPS:er och vissa andra USB (typ bluetooth, osv) tar och emulerar en com-port.
Kanske inte stämmer för alla märken och modeller. Men kolla i enhetshanteraren för din GPS och se om den inte har en virtuell com-port. Annars kanske tillverkaren har någon mjukvara som fixar det åt dig.
Här finns det
Det finns emuleringsprogramvara.
Jag använder dessutom en lite USB - Seriell adapter för någon hudring till andra grejor.
Gå in här
http://www.kjell.com/filarkiv/GPS/ ladda ner GPS Info.
i enhetshanteraren står det Garmin USB GPS och att den är inkopplad på Plats 0(USB Device)
jag har laddat ner GPS info och installerat det, men får det inte att funka. Öppnade det pch tryckte på Scan Com Port men den verkar ju bara söka efter COM-portar. Det jag vill ha är ju en emulator som som gör så USB serut som COM. har kollat på Garmin.com och garmin.se men dom verkar inte ha nån sån emulator att ladda hem. man kanske ska maila dom?
Jag kör med en GPS grej till USB kontakten. Eftersom kartprogrammet bara kan hantera com så emulerar jag detta på så sätt. Är det inte så du vill ha det?
jo, NetStumbler klarar bara av GPS genom COM och GPS:n har ju en bara en USB kontakt och jag har bara USB på min laptop.
I GPS Info ställer jag in
COM port: COM2
Baud rate: 4800
och sen start GPS
då blir det inga error men om jag väljer COM1 så står det "COM port ERROR!!"
Om jag väljer COM2 i NetStumbler så står det
"GPS: Time out" eller "GPS: Disconnected" eller "GPS: Port unavaible" så det verkar inte funka.
alltså comportarna är ju adreserade du måste skapa en ny comport
Hur skapar man en ny port då?
altså med din kabel lär de ha följt med en manual eller folder .. eller rent ut sagt en cd skiva
Testa o läs lite
Så man måste ha med en speciel hårdvaru konvertor från USB till COM?
Nej som jag skrev tidigare finns det speciell hårdvara för att kunna ansluta en serieport (fysiskt olik) till USB.
Men för att omvandla USB kontakten till en Virtuell Serieport lägger man bara in en drivrutin. Man kollar sedan vilka serieportar datorn har och mappar upp rätt port i den programvara som förutsätts läsa från en serieport.
USB är ju en (av många) serieportar.
Är GPS info ett emuleringsprogram eller bara ett program för att läsa ut information från GPS:en?
har försökt hitta något emuleringsprogram på google men utan resultat, någon som har hittat eller känner till något?
Det är ju möjligt att min GPS inte stödjer att man kopplar den till datorn för att utnyttja själva GPS-funktionaliteten.