webForumDet fria alternativet

Windows NT4 uppgradering

3 svar · 327 visningar · startad av Kapten Haddock

Kapten HaddockMedlem sedan jan. 2006600 inlägg

Har en server på jobbet, en 450mhz Pentium III med 196mb RAM och en hårdskiva på 10 gigabytes. Funderar på att uppgradera till nån nyare Windows server då vår epostmjukvara inte längre kan uppgraderas då NT4 stödet har försvunnit.

Skulle också välkomna möjligheten att köra .NET och IIS 6 m.m. men jag undrar om vår server kan köra ett nyare windows server OS eller behövs uppgraderingar? RAM? HDD? Hela rasket?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Jag skulle nog byta ut maskinen mot en nyare/snabbare.

Jag skulle inte köra W2K3 på en maskin med mindre minne än 512MB (helst mera), och minst 100GB hårddisk (helst i raid1). En sådan maskin får man för 4-5 tusen och uppåt vilket jag tror du hamnar på om du försöker upgradera din gamla maskin.

Kapten HaddockMedlem sedan jan. 2006600 inlägg

Hmm, inte tar väl W2k3 så mycket rum? Har flera giga ledigt på hårdskivan som det är nu och har en extern maxtor nätverksskiva som vi lagrar allt tungt på.

Webbsidan går på 100-200Mb kanske så den tar inte så mkt och det är inte så hård traffik.

RAM-minnet kan säkert uppgraderas men räcker processorn och resten isåfall? Eller vore det bäst att köpa en ny server och börja med att lägga igång den så den är färdig att ta över från den gamla servern?

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Personligen skulle jag verkligen inte rekommendera Windows Server 2003 på en Pentium III med 196 MB RAM, precis som GunnarD säger.

Ny hårdvara i towerformat är inte dyrt idag.

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)