webForumDet fria alternativet

Strippad WinXP

6 svar · 432 visningar · startad av mikey1

mikey1Medlem sedan aug. 200171 inlägg

Jag har hört talas om strippade WinXP. Om jag har fattat rätt så betyder det att bara
det mest basala finns med i operativsystemet. Alltså inga drivrutiner, onödiga program o.s.v.
Nu till min fråga, är det en stor vinst stabilitetsmässigt att köra ett sånt operativsystem mot
ett vanligt XP?

/Mikey

OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg

Jag testade att köra in en version som var strippad, har för mig det var 150mb stort, 500mb installerat och drog 16mb i ram. Körde det i en timme sen frös bilden sig vid uppstart.

mikey1Medlem sedan aug. 200171 inlägg

Ingen vinst alls då :-(

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Inte stabilitetsmässigt annat än om din dator är så långsam att windows laggar hela tiden. Däremot finns det en del tjänster och annat som du kan inaktivera för att göra windows snabbare, men det är inte samma sak som att strippa.
Det som i regel är meningen med att strippa windows är att kunna köra det på CD eller USB-pinne. Dels för att det tar mindre plats, och dels för att det går snabbare att läsa in.
Och så finns det ju folk gör det bara för att. ;)

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

Strippad installation eller hela windows tro?
Du förlorar ju inget i stabilitet på att plocka bort drivrutiner och program som du inte använder. Men börjar man att banta ner alla services och andra saker så stötter man väl på problem för eller senare. Alla har ju en uppgift klart man kan stänga av att tabort det man VET man aldrig kommer använda.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Jag tycker att det blir mer och mer intressant att köra med så tunt som möjligt.
Titta bara vad Microsoft öser ner på en maskin med kontakter i webbläsaren osv.
Intressant, men jag gillar det inte, är att exempelvis Canon skyfflar in 250 mb för en enkel skrivare. En massa lulllull som man sedan inte använder.
Visst är det intressant att hålla nere drivrutiner och funktioner till det man behöver. Då kan man skapa backup mycket säkrare. Att få in WinXp på en minnespinne skulle jag tycka vara intressant för en surfmaskin. Borde gå!

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Lasp skrev:

Att få in WinXp på en minnespinne skulle jag tycka vara intressant för en surfmaskin. Borde gå!

En surfmasking behöver inte ha Windows. Titta exempelvis på följande operativsystem som är designat för att köras på en minnespinne:

http://www.damnsmalllinux.org/

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)