dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg Hej på er,
Har en dator (XP Pro SP2), med de senaste uppdateringarna inlagda som börjar strula när jag använder mig av remote desktop för att ansluta till den. Det fungerar bra de första dygnen men sedan är det något som, gissningsvis, börjar läcka minne så till den grad att burken dyker. Vill minnas att det var svchost.exe som hade sugit i sig allt minne när det här hände senast. När burken rullar utan att jag använder mig av remote desktop så fungerar den utan några som helst problem.
Jag vet att informationen är en aning knapphändig, men jag tog allt från minnet från senaste gången det hände. Jag kommer att få fysisk tillgång till burken under kvällen så att jag kan ta en närmare titt.
Så, mina frågor: Är det någon som har hört talas om något liknande och kanske vad det i det fallet berodde på? Är det något speciellt jag ska titta på/leta efter för att underlätta felsökning?
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg Jag glömde nämna ett par saker. I det här fallet så har datorn varit igång sedan tisdag morgon och torsdag kväll gick den ner. Under den tiden har jag anslutit totalt ca 10 gånger med remote desktop. När detta inträffade förra gången så rörde det sig om ungefär samma tid och samma antal inloggningar.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Jag använder XP Pro med SP2 på min arbetsstation och ansluter regelbundet från avlägsna platser utan dessa problem. Det ska väl också nämnas att jag i stort sett aldrig startar om min dator. Jag brukar göra en rutinomstart varannan vecka (eller om patchar kräver det), mest för att rensa upp, men har aldrig sett dessa hängningsproblem på min maskin.
Just nu är jag uppe i 17 dagar. :D
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg Det jag funderar på är om det kan vara någon av de tredjepartsapplikationer som jag kör som utlöser det här eller om de har något med remote desktop att göra. Som jag nämnde i mitt första inlägg i tråden så fungerar datorn helt utan problem de gånger jag inte använder mig av remote desktop, även fast tredjepartsapplikationerna rullar även då.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Kolla minneshanteringen på misstänkta processer i processlistan när det väl börjar gå sakta. Kanske finns det någon applikation som hoggar mycket minne? Hur mycket används pagefilen vid detta tillfälle?
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg Japp, det är saker som jag får kolla ikväll när jag får tillgång till burken. Har dock för mig att det var svchost.exe som hade tuggat i sig det mesta av minnet (1 GB) plus lite av pagefilen senast det hände.
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg Då har jag kikat lite närmare på datorn, men tyvärr så var det endast omstart som gällde, så jag hade ingen möjlighet att kolla vilken process som hade sugit i sig allt minne. Datorn hade inte kraschat eftersom det gick att logga in, men det var också det enda som gick att göra.
Finns det, trots omstart, någon möjlighet att i efterhand se vad som har inträffat? Kikade lite snabbt i loggboken men där hittade jag ingenting av intresse.
Tänkte pröva nu att köra med så få startade tredjepartsapplikationer som möjligt och hålla koll på processlistan så att jag ser om det är någon process som börjar skena iväg avseende minnesanvändande. Är det något annat jag bör tänka på, eller nått annat som kan vara bra när det kommer till felsökningen?
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg Då var det dags att återuppliva tråden. :( Jag började nästan hoppas på att det hela skulle bero på någon tredjepartsapplikation eftersom datorn har rullat på bra sedan i fredags kväll, men idag så var det dags igen alltså.
Har idag och även tidigare under veckan kört remote desktop från jobbet för att bland annat lyssna på musik, utan några som helst problem. Strax innan jag slutade vid 16-snåret kollade igenom processer och minnesutnyttjande och hittade ingenting onormalt. När jag drygt en timme senare försöker logga in hemifrån så får jag visserligen upp inloggningsrutan så att jag kan fylla i lösenord, men inloggningen fungerar inte. Det fungerar däremot att logga in som administratör men där möts jag av en blå bakgrund (inget skrivbord alltså) och ett felmeddelande som lyder "userinit.exe - Programfel" samt "Det gick inte att initiera programmet (0xc000012d)". Försöker mig på Ctrl+Alt+End för att få upp aktivitetshanteraren men möts av "taskmgr.exe - Programfel" och "Det gick inte att initiera programmet (0xc000012d)". Efter det här så får jag inte längre upp någon inloggningsruta när jag försöker ansluta med remote desktop. Datorn svarar fortfarande på ping så det är ju lite liv i den, men jag gissar att den inte är det länge till. Notera att, precis som jag skrivit i ett tidigare inlägg, aldrig råkat ut för de här problemen eller felmeddelandena när jag inte använder mig av remote desktop.
Så. Någon som har en susning om vad tusan det är frågan om? :)
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg Är det inte någon som har en susning? :)
har du någon tredjepartsapplikation som leker med nätverkskortet? brandvägg, netlimiter mfl..?
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg
stoffe-2k skrev:
har du någon tredjepartsapplikation som leker med nätverkskortet? brandvägg, netlimiter mfl..?
Nej, ingenting sådant. Tidigare gånger som detta har hänt så har den även slutat svara på ping men den här gången så svarar den på ping, så det är ju lite liv i burken.
Det lustiga är ju att detta aldrig har inträffat när jag inte använder mig av remote desktop men vid tre tillfällen när jag varit bortrest och uteslutande använt remote desktop så har burken dykt efter några dagar.
Vad kan felmeddelandet om userinit.exe som jag postade om igår betyda?
finns en trojan som använder sig av det namnet, har du ett uppdaterat antivirusprogram körandes på datorn?
lite mer info: http://www.experts-exchange.com/Operating_Systems/Q_21007215.html
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg Har kört några olika online scans plus Spybot utan att hitta någonting. Har även kollat systemfilerna med "sfc /scannow" även det utan resultat. Jag får väl leta vidare helt enkelt.